2010. február 4., csütörtök

Almával és fahéjas-dióval töltött fánk






A töltött fánk receptjére egyik nap bukkantam rá az interneten, és rögtön megtetszett. Igaz én kicsit változtattam a recepten, és karamellizált almával töltöttem meg. Mivel még soha nem sütöttem töltött fánkot, gondoltam itt az ideje kipróbálni. Először azért kicsit aggódtam, hogy sütés közben nem nyílik-e majd szét a tészta, de mondhatom olyan szépen megsült, sőt még szalagos is lett. A tölteléknek pedig eszében sem volt elhagyni a tésztát. (szerencsére nagyon ragaszkodtak egymáshoz) A kisült, még langyos fánkok pedig nagyon, de nagyon finomak voltak. Tálaláskor ízlés szerint pedig még lekvárt is kínálhatunk hozzá.






Hozzávalók a tésztához (kb.15 db fánkhoz):

25 dkg liszt
1,5 dl tej
2,5 dkg porcukor
1,5 dkg élesztő
2 db tojássárgája
csipet só
2 dkg olvasztott vaj
0,5 dl rum


 Az élesztőt langyos, cukros tejben futtassuk fel. (1 tk cukor elég hozzá)

A maradék cukorhoz adjuk hozzá a tojássárgát, az olvasztott vajat, majd keverjük simára,és öntsük bele a keverőtálba.

Ezután öntsük, keverjük hozzá a felfuttatott élesztőt, a rumot, kanalazzuk rá a csipet sóval összekevert lisztet, majd robotgéppel dagasszuk meg a tésztát. (természetesen kézzel is megdagaszthatjuk)

Ezután tegyük át egy lisztezett kelesztőtálba, majd langyos helyen kb. egy óra alatt kelesszük a duplájára a tésztát.

Közben készítsük elő a tölteléket.




Hozzávalók a töltelékhez:

1 db alma (nagy)
2 ek barna cukor
0,5 dl víz
1/2 citrom leve
2-3 ek darált dió
1 kk fahéj


Az almát hámozzuk meg, távolítsuk el a magházat, majd vágjuk fel apróra.

Egy serpenyőbe állandó keverés mellett, olvasszuk fel a barna cukrot, majd adjuk hozzá a feldarabolt almát, szórjuk meg ízlés szerint őrölt fahéjjal, facsarjuk rá a citromlevelet, majd öntsük rá a vizet, és pároljuk roppanósra.
Ezután alaposan csepegtessük le, és hűtsük ki egészen.

A megkelt tésztát borítsuk ki lisztezett felületre, majd nyújtsuk ki vékonyra.

Ezután a kinyújtott tésztának a felénél valamivel kisebb részén egy 6 cm-es szaggatóval jelöljük ki a fánkok helyét. (vigyázzunk nehogy egészen átszúrjuk a tésztát!!!!)

Ezután minden kör közepére tegyünk egy mokkás kanálnyi csipet őrölt fahéjjal összekevert darált diót, majd arra pár darab karamellizált almát.

Ezután az üresen maradt tésztát hajtsuk rá a megtöltött tésztára, és közvetlen a töltelek mellett alaposan nyomkodjuk le, nehogy sütés közben szétnyíljon a tészta.

Amikor alaposan lenyomkodtuk a tésztát, szaggassuk ki a fánkokat. (a visszamaradt tésztát gyúrjuk össze, és szintén töltsük meg, de kisüthetjük töltelék nélkül is)

Ezután takarjuk le egy konyharuhával, majd szobahőmérsékleten kelesszük 20 percig a megtöltött tésztát.

Egy serpenyőbe hevítsünk kb. 5 dl olajat, majd amikor már elég forró, óvatosan helyezzük bele a fánkokat, takarjuk le egy fedővel, majd mérsékeljük a hőfokot és süssük az alsó felét szép pirosra. (én üveg fedővel takarom le, így látom mikor kell megfordítani)

Amikor már szép pirosra sült az alsó fele, fordítsuk át a fánkokat, és fedő nélkül süssük tovább, majd szedjük ki papírtörtlőre, hogy a felesleges olajat felszívja.

Tálalás előtt szórjuk meg porcukorral, majd ízlés szerint lekvárral kínáljuk. Én narancsos sütőtöklekvárt kínáltam hozzá. (a lekvár receptje a linkre kattintva megtalálható)


Mi is a szalagos fánk titka????

Azt én nem tudom, de most leírom hogy én hogyan sütöm, és szerencsére mindig szalagos lesz.
Az olajat egy csipetnyi tésztával kipróbálom, és ha elég meleg akkor a tészta rögtön feljön a tetejére. Ekkor belehelyezem a fánkokat úgy, hogy az alsó fele kerüljön felülre, majd egy fedővel lefedem.(lehetőleg üveg fedő legyen, így látni mi folyik sütés közben) A lángot kisebbre veszem, majd amikor már az alja szépen megsült, átfordítom, de a fedőt már nem teszem vissza rá. A lángot nagyobbra veszem, és így sütöm készre a fánkokat.


13 megjegyzés:

  1. Nagyon szépek lettek a fánkjaid, és a töltelék....hát biztos isteni finom!

    VálaszTörlés
  2. Ez tényleg megér egy próbát!

    VálaszTörlés
  3. Gizike, te meg akarsz engem ölni :-)))

    Hát ez őrületes finom lehetett!

    VálaszTörlés
  4. Gizi,
    hogy ez mekkora ötlet!! Csodálatosak, gratulálok! Isteni lehetett!!

    VálaszTörlés
  5. Gizi, ez hihetetlenül jó ötlet, sose jutott volna eszembe! Nagyon szépek lettek a fánkok :-)

    VálaszTörlés
  6. Csatlakozom Vikihez...ez már merénylet!!!
    Annyira jól néz ki!

    VálaszTörlés
  7. Liza!
    Köszönöm!! Nagyon finom volt!!:)

    VálaszTörlés
  8. Kata!
    Szerintem is ki kell próbálni, mert olyan finom!!!:)

    VálaszTörlés
  9. Viki!
    ÁÁÁÁÁÁÁ dehogy!!!!(éppen magamat hizlalom) Jól fogalmaztál "őrületesen finom"!! Pedig csokoládé nincs is benne!!!:))

    VálaszTörlés
  10. trinity!
    Köszönöm!! Lehet tovább kísérletezni a töltelékkel, én meg majd megyek leselkedni.:)

    VálaszTörlés
  11. Zsiri!
    Magamtól, lehet nekem sem jutott volna eszembe, de nem tudtam megállni hogy ne próbáljam ki. Köszönöm!!:)

    VálaszTörlés
  12. Andi!
    Igazad van ez sajnos már merénylet magam ellen, de nem tudom megállni , hogy ne próbáljak ki új dolgokat.:)) Köszönöm!!

    VálaszTörlés
  13. Jó ötlet mindkét töltelék, én mindig szilvalekvárral, azzal a békebeli üstben sűrítettel, szoktam tölteni. Én is így sütöm, ahogy leírtad. Attól lesz szalagos a fánk, hogyha jól megkelt a tészta (tehát jól ki lett dolgozva és elég ideig kelesztődött), a bő olajban megemeli a könnyed súlyú fánkot, amikor megfordítod, azon az oldalán is és közte kialakul a szalag.

    VálaszTörlés