2011. december 5., hétfő

BEJGLI !!!!



A BEJGLI!!! Karácsonykor szerintem minden család ünnepi asztalán megtalálható a bejgli. Ez nálunk is így van, hozzátartozik az ünnephez, és elmaradhatatlan része. Igen Ő a nagybetűs bejgli, mert mindig is arra vágytam, hogy ilyen csodálatos bejglik kerüljenek ki a kezeim alól. Minden évben természetesen saját kezűleg készítem el, igaz bevallom sokszor kisebb, nagyobb sikerrel. Számtalan receptet kipróbáltam, és ízre mindegyik nagyon finom volt, csak hát a külalakkal nem mindig voltam megelégedve. A nagymama olyan finom, és tökéletes bejgliket sütött, hogy még a lélegzetünk is elállt a látványtól. Sajnos emlékeimben csak a frissen kisült rudacskák, és finom illatuk maradt meg, a készítésében valami miatt soha nem vettem részt. Azóta is azt az igazi bejglit kerestem, és próbálkoztam, hátha egyszer nekem is siker megsütnöm. Most úgy érzem, hogy végre  a Laptopkonyha segítségével tökéletere sikerült!!! Legalábbis én úgy érzem, és a sok visszajelzés a sikeresen elkészített bejgliről is ezt bizonyítja. 






Hozzávalók 4 rúd bejglihez:

52 dkg liszt
1 dl tej
2 tojássárgája
10 gramm élesztő
5 dkg cukor
2 csipet só
16 dkg vaj
10 dkg zsír (sertészsír)
2 cs vaníliás cukor
1 narancs reszelt héja
1 citrom reszelt héja


A lisztet, a vajat és a zsírt legalább egy fél órára a fagyasztóba tenni, hogy jól lehűljenek.(ez nagyon fontos!!!!)

A lehűtött lisztet a porcukorral beleszitálni egy tálba. Ezután hozzáadni a sót, a reszelt citrom, és narancs héjat és összekeverni. Ezután belecsipkedni a hideg vajat és zsírt, majd a kézzel alaposan összemorzsolni.

Egy kicsi tálba beletenni a tojássárgákat, kicsit elkeverni, majd hozzáadni a hideg tejet, a vaníliás cukrot, és belemorzsolni az élesztőt. Ezután simára keverni.

A morzsalékos liszt közepébe mélyedést csinálni, majd beleönteni az élesztős-tejes keveréket, és gyors mozdulatokkal összegyúrni. Ezután 4 egyforma részre osztani a tésztát, és gombócokat formálni belőlük.(Én mérlegen lemértem, hogy pontosan egyformák legyenek a tésztagombócok)

Végül egy tálcára helyezni a tésztagombócokat, és legalább 30 percre a hűtőbe tenni pihentetni.(Én több mint egy óráig a hűtőbe pihentettem)






Diós töltelék hozzávalói 2 rúdhoz:

21 dkg darált dió
120 ml víz
12,5 dkg kristálycukor
1 citrom reszelt héja
1 narancs reszelt héja
2 cs vaníliás cukor
1 mk fahéj
1 marék mazsola
3 dkg darált babapiskóta (v. édes keksz)
rumaroma
2 ek savanykás lekvár (el is hagyható!)


A darált diót és a darált babapiskótát (v. édes kekszet) egy tálba összekeverni.

A vizet egy edénybe önteni, majd hozzáadni a kristálycukrot, a reszelt narancs és citrom héját, a vaníliás cukrot és a mazsolát. Ezután felforralni, majd szép lassan pár percig főzni. 
 
Ezután a forró szirupot ráönteni a diós-morzsás keverékre és jó alaposan összekeverni. Ízlés szerint rumaromával ízesíteni, de ez el is hagyható. Végül teljesen kihűteni, majd két egyenlő részre elosztani a kihűlt tölteléket.







Mákos töltelék hozzávalói 2 rúdhoz:

21 dkg darált mák
120 ml víz
12,5 dkg porcukor
1 narancs reszelt héja
1 citrom reszelt héja
2 cs vaníliás cukor
1 mk fahéj
1 marék mazsola
3 dkg darált babapiskóta (v. édes keksz)
rumaroma
2 ek savanykás lekvár (el is hagyható)



 A diós töltelékhez hasonlóan kell elkészíteni a mákos tölteléket is. (rumaroma el is hagyható!!!) Végül teljesen kihűteni, majd két egyenlő részre elosztani a kihűlt tölteléket.







Egy tésztagombócot kivenni a hűtőből, majd 20x25 cm-es téglalappá kinyújtani.(Én sütőpapíron nyújtottam ki, így nem kellett alálisztezni, és nem is ragadt le a tészta)

Ezután elosztani rajta egy adag tölteléket, úgy hogy a tészta minden oldalán 1 cm tésztacsík szabadon maradjon. 

Végül a tésztacsík három oldalát ráhajtani a töltelékre, majd jó szorosan feltekerni.
A feltekert bejglit kicsit megformázni, a két szélét a tenyerünkkel kicsit benyomkodni.

Két tésztagombóc megtöltésével így jártam el, így lett egy diós, és egy mákos bejglim. A másik két bejgli megtöltése annyiban különbözik, hogy a töltelék tetejére rákanalaztam a 2 ek lekvárt és egyenletesen elsimítottam, majd ezután tekertem fel.(nagyon finom lett a töltelék a kissé savanykás lekvártól)


Az első lekenéshez 1 egész tojást, és egy tojássárgáját villával jól felverni.

 
Sütőpapírral kibélelt tepsire, egymástól kicsit távolabb helyezni a bejgli rudakat, majd egy szélesebb ecsettel lekenni. 

Ezután hűvös, levegős helyen addig pihentetni, míg a tojás teljesen rászárad. (Én 30 percig hűvös helyen pihentettem, majd ventilátor segítségével, teljesen megszárítottam)



A második lekenéshez 1 tojásfehérjét villával felverni.

A teljesen megszáradt bejgliket, egy szélesebb ecsettel lekenni a tojásfehérjével, majd szintén teljesen megszárítani. (Én lekentem és pár perc alatt a ventilátorral megszárítottam) 
 
Ezután a bejglik tetejét és oldalát villával több helyen megböködni, hogy a gőz sütés közben eltudjon távozni, és ne repedjen szét a tészta.


A sütőt előmelegíteni, behelyezni a tepsit, majd 200 fokon 25-30 perc alatt készre sütni a bejgliket.(Én légkeverésnél 160 fokon, 20 percig sütöttem)

A sütőből kivéve a tepsin hagyni teljesen kihűlni a bejgliket, majd éles késsel ízlés szerint felszeletelni. Száraz, hűvös helyen hosszabb ideig eltartható!!!!


55 megjegyzés:

  1. Gyönyörűségek!!Ahogy az a nagy könyvben le van festve.Gratulálok tényleg nagyon nagyon szépek!

    VálaszTörlés
  2. Meseszépek lettek:) Remélem az idén az enyéim is ilyen szépek lesznek, ki fogom próbálni a receptedet, mert az enyém általában kireped:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. akkor reped ki a tészta,ha a tészta és a töltelék nem egyforma állagú, erre nagyon kell vigyázni !

      Törlés
  3. Hát ezek a bejglik olyanok, amilyennek lenni kell!

    VálaszTörlés
  4. Nahát Gizi!Ezek csodálatosan néznek ki! Az idén a Tiédet fogom kipróbálni (a tavalyival nem voltam elégedett).Szuper jól néznek ki!

    VálaszTörlés
  5. Hát ennél festeni nem lehetne szebbet! Tökéletesek, márványosak, és nagyon jó a töltelék-tészta arány:)) Nálunk is mindig ez a kérés, hogy a töltelék legyen rengeteg benne.

    VálaszTörlés
  6. Gizi nagyon ügyes vagy!!Bejglit akarok...... :)
    Nyammi-nyam!
    Szép estét neked, remélem minden rendben van! ugye?

    VálaszTörlés
  7. Gyönyörűek!
    A tegnapi videódban nagyszerű ötletnek találtam a szárított aprított narancshéjat. A torta is nagyon guszta lett. :)

    VálaszTörlés
  8. Ennél szebb, mosolygósabb és tökéletesebb bejgliket még életemben nem láttam!!! :) Csodásak, Gizi, hihetetlen ügyes vagy! :)

    VálaszTörlés
  9. Nekem van bevált receptem, de olyan csábítóak Gizike a tieid, hogy kellően el is csábultam, és meg fogom sütni a leírásod alapján :D

    VálaszTörlés
  10. Hát, te aztán nem sajnáltad a bejglikböl a tölteléket. Sokan spórolnak a tölteléken, amikor olyan nagyon finobbá teszi!
    Nagyon szép, guszta és csodafinom a bejglid. Megnéztem a videót is, csak előbre kellett hogy hajtsam, olyan nagyon hosszu volt. Jópofa ez a Laptop, Sanyi...gondolom az a neve!

    VálaszTörlés
  11. Nagyon jól néznek ki, guszták. IMádom a beiglit, én már 3x sütöttem pozsonyi kiflit, és 1x beiglit. Megunhatatlan. Vittem 1 kis mákosat, köszönöm.

    VálaszTörlés
  12. Valóban TÖKÉLETESEK! Remélem nekem is így fognak festeni majd. Tavaly pont ilyen volt...Majd Karácsony hetében sütöm meg őket. Guszta!!

    VálaszTörlés
  13. Gizusom,csodaszépek lettek,nagyon tetszett az elkészítési módja,úgyhogy el is készítettem ma anyukám és a Te recepted alapján,nagyon fincsi lett Gizus,köszönöm a receptet!
    Puszi.

    VálaszTörlés
  14. nyanyus!
    Nagyon köszönöm!!!:)

    VálaszTörlés
  15. Gyönyörűséges lett! Nekem anyukám bejglije a legfinomabb és mióta saját konyhámat "vezetem", minden évben megsütöm, nincs ilyen szép de csodálatosan finom! Most teszek majd egy összehasonlítást és a videót is megnézem, hogy tökéletesítsem!! Nálam karácsony hetében készül majd! :)

    VálaszTörlés
  16. trollanyu!
    Nagyon köszönöm!! Nekem is általában azzal volt eddig gondom, hogy szétreped. Ezért is tartottam be a videón látottakat, és végre sikerült.:)

    VálaszTörlés
  17. Marisz57!
    Neked is köszönöm!!!:)

    VálaszTörlés
  18. Juci konyhája!
    Nagyon köszönöm!! Nagyon jó recept, csak pontosan be kell tartani. Mindenképpen teljesen meg kell száradni mindkét tojáslekenésnek a tetején.:)

    VálaszTörlés
  19. Moha!
    Nagyon köszönöm!! Látom a töltelék kérdés nem csak nálunk téma. Eddig is sokat tettem bele, na meg élesztőből is többet, és biztosan azért repedt szét mindig. Ezzel a recepttel nagyon elégedett vagyok, és ezután mindig így fogom sütni.:)

    VálaszTörlés
  20. Szia Réka!
    Nagyon köszönöm, és már küldök is egy kis kóstolót.
    Mostanában sokat fáj a fejem, és időm is kevesebb, ezért futottunk már össze régen. Te hogy vagy, hogy viseled ezt a változékony időt.:)

    VálaszTörlés
  21. Petra!
    Nagyon köszönöm!! Én mindig megszárítom a naracshéjat, na meg van hogy a citromhéjat is. Így mindig van a süteménybe. Nyugodtan próbáld ki!!:)

    VálaszTörlés
  22. duende!
    Nagyon köszönöm, és olyan jólesnek a szavaid!!!:)

    VálaszTörlés
  23. Vicuska!
    Nagyon köszönöm és reménykedem, hogy nem fogsz csalódni a receptben.:)

    VálaszTörlés
  24. Elisabeth!
    Köszönöm!! A receptben is ennyi töltelék szerepelt, de különben is sokat kell hogy tegyek bele, mert a férjem csak úgy szereti. Igen a videó kicsit hosszú, de kezdő háziasszonyoknak kell csak végignézni. Mi már sütöttünk bejglit, így elég ha csak belelesünk. A honlap neve a Laptopkonyha, és a Sanyit pedig, Buza Sándornak hívják.:)

    VálaszTörlés
  25. jdudar!
    Köszönöm!! Én is már többfélét megsütöttem, persze rögtön el is fogyott. Karácsonyra újra kell sütnöm azokat a süteményeket, melyeket kóstolás után kiválasztunk.Így aztán egész decemberbe karácsonyi süteményen élünk.:))

    VálaszTörlés
  26. IllésKrisz...!
    Nagyon köszönöm!! Ez az adag már el is fogyott. Én is karácsony hetébe sütöm újra, dupla adagból, mert ajándékozok is el belőle.:)

    VálaszTörlés
  27. Ditta!
    Jártam nálad és már meg is csodáltam a Te gyönyörű bejglijeidet!!! Köszönöm, hogy ezt a receptet választottad, és formáltad a kedvedre.:)

    VálaszTörlés
  28. Barbi!
    Nagyon köszönöm!! Az én anyukám mindig kelt tésztából sütötte a bejglit, és én nagyon szerettem. Év közben többször sütök olyat is, de karácsonyra mindig zsíros tésztával csinálom, mert ezt a család jobban szereti. A nagymama csinált ilyet. Most a férjem is azt mondta, végre megtaláltuk a nagymama receptjét. Már el is fogyott, én is karácsony hetébe sütöm újra.:)

    VálaszTörlés
  29. Szia. őszintén én sem vagyok valami jól. :( Nekem is sokat fáj a fejem ami tőlem nem megszokott és a bal kezem is egyre többet fáj. :( a kóstolót köszönöm, pihenj sokkal többet.puszillak

    VálaszTörlés
  30. A mennyei bejgli! Szeretném ha nekem is pont ilyenre sikerülne!

    VálaszTörlés
  31. Emi!
    Nagyon köszönöm!! Biztosan a Tied is ilyen szép, és finom lesz!!

    VálaszTörlés
  32. Gyönyörű > csak így egyszerűen! :)

    VálaszTörlés
  33. Gabriella!
    Nagyon köszönöm!!:)

    VálaszTörlés
  34. Kedves Gizi!
    Elkészítettem életem első bejglijét a recepted alapján...és nagyon szép és finom lett...az eredmény a blogomban látható...köszönöm..:):)
    Békés Boldog Karácsonyt kívánok neked!
    Kata

    VálaszTörlés
  35. Kedves Kata!

    Nagyon örülök, hogy a receptem alapján készítetted el életed első bejglijét, és persze nagyon köszönöm. Megyek és megnézem a blogodba!!

    Meghitt, Békés Karácsonyi Ünnepeket Kívánok!!
    Gizi

    VálaszTörlés
  36. Nem tudok mit mondani ! Csak egyetlen szó erejéig: gyönyörűségesek ! Nekem is van (vagy lehet, hogy volt) egy speciális bejgli receptem, de ahogy elnézem a Tiéd, talán váltok és ezt ki kell próbálni, Viszont ha tényleg ilyen jó, akkor csak 23-án fogom megsütni :)

    VálaszTörlés
  37. Olyan drága vagy, hogy így törődsz velünk...nem is szörfözök tovább az interneten, mert nálad mindent megtalálok! Köszönöm !

    VálaszTörlés
  38. Idén én vállalatam el az egész családnak a beiglit. A Te recepted Volt a negyedik és utolsó próbálkozás... Siker koronázta. :) Egy egész hadsereg hálás neked a receptért még rajtam kívül :D

    VálaszTörlés
  39. Isteni finom lett. Egy hete sütöttem és már csak az emlékeimben él. Nem lett ilyen szép, mint a tiéd,de majd legközelebb.
    Utólagos kérdés a megadott töltlék arány egy vagy két rúdhoz van?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Melinda! A megadott töltelék 2 rúdhoz elég. A leírás végén szerepel, de átírom a hozzávalóknál is, úgy könnyebb lesz követni a receptet. Köszönöm hogy szóltál.

      Nagyon örülök hogy Nálad is sikere volt!! Én már sokszor megcsináltam, és nekem sem sikerül mindig egyformán, de az íze a lényeg, hiszen nem szépségversenyre készítjük.

      Kellemes ünnepeket kívánok!

      Üdv. Gizi

      Törlés
  40. Válaszok
    1. Köszönöm, hogy a receptemet választottad! :)

      Törlés
  41. A töltelékbe a szirupot csak Kb. 1/2 dl. vízzel készítem, majd hozzáadva a dióhoz /mákhoz/ tejjel átforralom. Csak annyira, hogy kenhető legyen.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Éva, köszönöm hogy megosztottad hogy hogyan készíted a tölteléket.Volt olyan időszak amikor én csak tejjel kevertem össze a diót, mákot, és úgy főztem pár percig. A sziruptól talán ízesebb lesz a töltelék, igaz kicsit tovább tart így a bejglikészítés.

      Törlés
  42. Kedves Gizi! Légyszíves írd le nekem, hogy készíted a gesztenye tölteléket a bejglibe. Előre is köszönöm. Üdv: Manyi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Manyi!
      Hozzávalók a gesztenyés töltelékhez: 20 dkg gesztenyemassza, 10 dkg mascarpone (vagy krémsajt), 2-3 ek porcukor, 1 cs vaníliás cukor, 3 db babapiskóta lereszelve. Ezeket simára keverem, majd a kinyújtott tésztára kenem. Én megszórtam még rumos meggyel, de pl. mazsolával, aszalt áfonyával is finom. Persze nem muszáj megszórni, a gesztenyés töltelék magában is finom.
      Üdv. Gizi

      Törlés
  43. Elarulok egy titkot a receptel kapcsolatban ! 52 dkg lisztbol kell kesziteni , igy all a receptben .Nos , a titok : lehet 53 dkg - bol , sot 54 dkg lisztbol is kesziteni !

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, hogy megosztottad velem is ezt a titkot! Egyet értek veled, és 1-2 dkg liszt valóban nem számít. Viszont, minél több liszt kerül a zsiradékhoz, annál szárazabb lesz a tészta, és elárulok egy titkot, tuti nem fogod tudni majd kinyújtani.

      Törlés
  44. Borzaszto lett a tesztaja, az egeszet ki kellett lokni. Nem ajanlom senkinek. Most keresnem kell egy masik receptet.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Adrienn!! Lehet nem a tésztában kell keresni a hibát.... olvasd el az előző hozzászólásokat, melyeket nem Én írtam, és láthatod hogy mindenki elégedett volt a tésztával, sőt még annak is sikerült, aki életében először sütött bejglit. Évek óta ennek a receptnek az alapján készül a bejgli nálunk, idén is 8 rúd, és éppen olyan szép mint a képen, és nagyon finom.

      Törlés
  45. Szia. Bocsánat de az 52 dkg lisztet és a 21 dkg darált diót és mákot én sem értem. 20 dkg dió és mák. 50 dkg liszt nem jó? Csak valahogy nekem ezek az az 1-2-3-4 dkg-ok furák. Köszönöm szépen.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Gabriella! Ezt a receptet egy cukrász készítette, és Ő mindent pontosan lemért, én pedig (mivel tökéletes bejglit szerettem volna) pontosan követtem a receptet. Persze 1-2 dkg eltérés nem számít sem a lisztnél, sem pedig a tölteléknél, de azért jóval több vagy kevesebb egyik se legyen, mert akkor más lesz a végeredmény.

      Törlés