2010. december 1., szerda

Preckedli, avagy diós linzer.


 


 
 
A mai nappal beléptünk az év utolsó hónapjába decemberbe, és már csak 24 nap van hátra karácsonyig. Lassan ellehet kezdeni sütögetni az aprósüteményeket, melyek minél tovább állnak, annál finomabbak lesznek. Tehát ez azt jelenti, hogy kitört rajtam a sütési őrület!!!:)) Ezt a Sváb linzer receptet még a nagymamámtól, és az anyukámtól tanultam, és azóta is előszeretettel sütöm. Igaz én már csak ünnepek alkalmával, náluk viszont szinte állandóan volt egy dobozkával a kamra polcán. A tésztájába mindig kerül sertés zsír, mert attól még sokkal omlósabb lesz. Volt hogy csak margarinnal vagy vajjal sütöttem meg, de az nem volt olyan finom. Persze azért aki óckodik a zsírtól, nyugodtan el is hagyhatja. Érdemes belőle nagyobb adagot sütni, mert bizony nagyon gyorsan el fog fogyni. Tehát aki szeretné, hogy az ünnepekkor, ne az üres dobozzal találja szembe magát, az jól dugja el, vagy őrizze hét lakat alatt....
 
 
 

 
 
 Hozzávalók:

50 dkg liszt
10 dkg sertészsír
15 dkg vaj (v. margarin)
1 cs vaníliás cukor
20 dkg kristálycukor
1 cs sütőpor
2 db tojás
reszelt citromhéj
dió + kristálycukor keveréke abeleforgatáshoz






A lisztet tegyük egy tálba, adjuk hozzá a zsírt és a vajat (v. margarint), majd kezdjük el összemorzsolni.

Amikor már kellően morzsalékos, adjuk hozzá a kristálycukrot, a vaníliás cukrot, a sütőport, reszeljük hozzá a citromhéjat, üssünk bele egy egész tojást, és egy tojássárgáját, majd addig gyúrjuk, hogy a tészta összeálljon. Ne legyen se túl lágy, sem pedig túl kemény, akkor jó ha már nem ragad a tál falához és a kezünkhöz sem.(ha szükséges egy kicsi tejfölt lehet bele tenni, hogy összeálljon a tészta, de én nem tettem bele, szépen összeállt)

Ezután egy órára tegyük be a hűtőbe (vagy hideg helyre) pihentetni, majd ujjnyi vastagra nyújtsuk ki a tésztát, és ízlés szerinti formával szúrjuk ki.

A diót vágjuk fel apróra és keverjük össze kristálycukorral.

A kiszaggatott linzereket kenjük le a villával felvert tojásfehérjével, majd a lekent felével fordítsuk rá a cukros-dióra.

Ezután a diós-cukros felével felfelé tegyük egy sütőpapírral kibélelt tepsibe egymásmellé.

Helyezzük be előmelegített sütőbe, majd közepes lángon süssük szép világos színűre kb. 20 perc alatt. (Én légkeverésnél 170 fokon, 20 percig sütöttem, két tepsivel egyszerre.)

A sütőből kivéve a tepsiben hagyjuk kihűlni.


 

 
 
Tálalás előtt szórjuk meg ízlés szerint porcukorral, majd úgy kínáljuk. Száraz, hűvös helyen tárolva egy-két hétig is eláll, sőt minél tovább áll, annál finomabb, és omlósabb lesz.


48 megjegyzés:

  1. Kipp-kopp kopogok! :-)) Szabad kapni kóstolót?! :-)))

    VálaszTörlés
  2. Nálad mindig megéhezik az ember,ettől a sok finomságtól:)

    VálaszTörlés
  3. Őrületesen tetszik!!! Ezt ki kell próbálnom :-)

    VálaszTörlés
  4. Nagyon tetszik!

    Majd tessék holnap a blogomra figyelni!

    VálaszTörlés
  5. Isteni! El is vittem a receptet, köszi! :))

    VálaszTörlés
  6. nagyon szépek, várjuk a sütési láz többi termését :)

    VálaszTörlés
  7. Mézigörl!
    Természetesen, az ajtót kitártam és szívesen látlak. Még egy finom kávét, vagy teát is kínálok mellé.:)

    VálaszTörlés
  8. Ditta!
    Köszönöm, és sajnálom hogy nem tudlak megkínálni.:)

    VálaszTörlés
  9. Viki!
    Őrületesen finom!!! Nálunk már alig van belőle, így a következő adagot lelakatolom.:))

    VálaszTörlés
  10. Belly!
    Köszönöm!!

    Figyeltem, és nagyon köszönöm a posztot!!!:)

    VálaszTörlés
  11. Szemirámisz!
    Köszönöm!! Biztosan nálatok is nagy sikere lesz.:)

    VálaszTörlés
  12. Nelli!
    Neked is ajánlani tudom, gyorsan elkészül és ugyanolyan gyorsan el is fogy.:)

    VálaszTörlés
  13. Erinacea!
    :))) bizony már alig van belőle!!!

    VálaszTörlés
  14. Családi tűzhely!
    Nyissad az ablakot, már küldöm is!!:)

    VálaszTörlés
  15. Bianka!
    Nagyon köszönöm!!:)

    VálaszTörlés
  16. Starfi!
    Köszönöm!! Lesz folytatás, na meg ismétlés, mert sajnos elfelejtettem lakatot tenni a dobozra.:)

    VálaszTörlés
  17. Ünnepi süti, de jó már ilyeneket látni :)

    VálaszTörlés
  18. hogy ezek a karácsony előtti sütik milyen gyorsan párolognak! :D

    VálaszTörlés
  19. Dia!
    Igen, minden karácsonyra megsütöm.:)

    VálaszTörlés
  20. Zsiri!
    Kedvcsinálónak sütöttem meg előre, biztosan lesz aki megsüti majd. Nagyon finom.:)

    VálaszTörlés
  21. Strafi!
    :)))), már majdnem teljesen elpárolgott.

    VálaszTörlés
  22. Nagyon finom, én is kérek belőle, ha van még.

    A TV paprikán 2-3 hete fut egy műsor, melynek az a címe, h "édes nagyik", ez a süti is szerepel benne. Te is szeretsz finomakat sütni, ajánlom a műsort.

    VálaszTörlés
  23. Jdudar!
    Köszönöm, már küldöm is.:)

    Igen, láttam már én is néhány részét, és pl. a hájas kiflit, és a sajtost is úgy sütötte a "nagyi" mint ahogyan én szoktam.(én is a nagymamámtól tanultam) Nagyon jó műsor.

    VálaszTörlés
  24. A recepted szerint megsütöttem, tényleg nagyon finom.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Lenka köszönöm hogy megírtad, és örülök hogy neked is ízlik.:)

      Törlés
  25. Finom süti, ebből tényleg több adagot érdemes megsütni!

    VálaszTörlés
  26. Harmadik éve készítem.Valamikor nagyanyám sütötte ezt az ünnepekre,egyik nagy kedvencem volt a lekváros hókifli mellett... persze receptet nem árult el... ebből is kell belőle meg abból is,összegyúrni,megsütni... szemre gyúrt :D Régóta kerestem már azt a receptet,ami a leginkább megközelíti az övét és óriási sikere van :) Épp előbb gyúrtam be dupla adagot :) Köszönöm :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Ildikó, nagyon örülök hogy a Nagymama által készített preckedliéhez hasonlónak ítéled meg az én süteményemet, és ez igen sokat jelent nekem. Az én nagymamám sem méricsgélt, mégis nagyon finom sütemények kerültek ki a kezei közül. Bizony ők tudtak valamit. :) Dupla adagot gyúrtál be, bizony lesz belőle akkor egy jó nagy adag, de gondolom a családod nem is bánja.

      Törlés
  27. Bocsánat, a süti szuper, én azt kérdezném, muszály ezeket az idétlen cookie-kat mindig a képünkbe tolni???, a számítógép nem hülye, én se tartom magam annak, ha egyszer elfogadtam, miért nem elégszik meg vele, minden oldal felét elveszi!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Gáborné Radnai!
      A cookie-kat nem én nyomom a képébe, nekem ahhoz semmi közöm, a Google teszi Önnel ezt. Hülyének pedig semmi képen nem nézem, ugyanis az nem az én stílusom. Ha ez vigasztalja, az én képembe is belenyomja amikor belépek. Én értelemszerűen az "Értem"-re kattintok, és attól fogva nem jelenik meg többet. Így aztán, ha Ön is elfogadta, egyáltalán nem értem miért jelenik meg minden oldal megnyitásánál.

      Nagyon sajnálom, én ez ellen nem tudok semmit sem tenni, így ha nem tudja megoldani, és zavarja, akkor ne nézelődjön nálam.

      Minden blognál így működik, és nekem egy kattintással mindenhol megoldódik a cookie-val való problémám.

      Nagyon sajnálom, és meg is értem, de tenni semmit nem tudok.

      Törlés
  28. A mi családunkban is hagyomány ennek a süteménynek a készítése, azzal a különbséggel, hogy vajjal készítjük. Valóban el kell dugni, mert különben idő előtt elfogyna. Anyukám nekem adta a régi szaggatókat,ami még a Dédié volt, az idén azt fogom használni, kb. 6-7 fajta.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A vajjal is nagyon finom omlós lehet, már én is gondoltam rá hogy lecserélem a zsírt és a margarint. Nekem is van egy örökölt pogácsaszaggatóm, és állítom hogy még a pogácsa is finomabb, ha azzal szaggatom ki. Értékek az ilyen régi emlékek, nagyon vigyázok rá. Akkor karácsonykor a Dédikéd is ott lesz egy kicsit veletek.

      Meghitt, békés ünnepeket kívánok!

      Törlés
  29. Megsütöttem, nagyon finom, pedig nem igazán szeretem a diós sütiket.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök hogy annak ellenére, hogy nem szereted a diós sütiket, finomnak találtad és ízlett.

      Törlés
  30. Kedves Gizi! Nagyon örülök,hogy ráleltem erre a receptre.A nagymamám mindig ilyet sütött (csillagos sütinek) hívtuk mert a Csillagos nevű tanyán tanulta lánykorában. Amikor még élt elmondta a receptet,de nála a mértékegységek a "gondolom formán" megnevezést kaptak. Egyszer próbálkoztam de nem lett jó,most viszont újra kedvet kaptam hozzá. Tulipán alakú volt nálunk a süti és pillanatok alatt elfogyott az óriási tálról ami mindig az óriási fiókos komód tetején volt. Köszönöm.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves! Nagyon örülök, hogy szép emlékeket idézett fel ez az egyszerű sütemény, köszönöm hogy megbíztál a receptben és megsütötted. Köszönöm, hogy megosztottad velem is a süteményhez tartózó kis családi történetet. Én is a nagymamától tanultam, szerencsére az elsárgult receptes füzetébe pontosan feljegyezte a hozzávalókat, mert annak idején én bizony elfelejtettem leírni. Emlékszem az anyu is sokszor megsütötte, sőt nagyobb adagban, és télen mindig volt a kamra polcán a dobozban, de jó is volt beosonni és elcsenni egyet-egyet. :)

      Törlés
  31. Nagyon örülök, hogy megtaláltam a receptet. Könnyen elkészíthető, pontos a leírás. Mindent betartva az elkészítése folyamán, egy remek apró süteményt kapunk, tea, kávé mellé kitűnő. Karácsony előtt készítettem hamar elkapkodtuk annyira finom volt! A receptet örömmel adtam tovább, saját füzetembe természetesen bejegyezve! Köszönöm

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök hogy megsütötted, és annak még jobban hogy nem csalódtál a receptben. További jó sütést-főzést kívánok!

      Törlés
  32. Megsütöttem tegnap, mai kávé délutánra elvittem a volt tornász társaimnak. Ízlet mindenkinek, receptet továbítottam.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon köszönöm hogy megsütötted, és örülök hogy ízlett a tornász társaidnak is. Mi is nagyon szeretjük, és hűvös helyen hosszabb ideig eltartható. Köszönöm hogy a receptet továbbítottad, és kívánom hogy minél többször süssétek meg. Váljon kedves egészségetekre!

      Törlés