2011. november 1., kedd

Kukoricatarkedli áfonyás-mazsolás szósszal.




Tarkedli avagy más néven cseh-fánk, egyik gyerekkori nagy kedvencem volt. Szalagos fánkot, kitudja miért minden évben csak farsang környékén sütöttünk, tarkedlit viszont egész évben. Mivel gyorsan elkészült, így egy leves mellé gyakori vendég volt, finom sárgabaracklekvárral tálalva. Régebben én is sokszor sütöttem, aztán valamiért teljesen elfeledkeztem róla. A napokban azonban a "Magyar Konyha" legfrissebb számában, szembetaláltam magam egy tarkedli recepttel. Persze ez nem ugyanaz a recept volt melyet én már annyiszor megsütöttem, hanem a tésztába fele-fele arányba búzaliszt és kukoricaliszt került. Rögtön tudtam, hogy ezt mindenképpen meg kell, hogy süssem. Nagyon kíváncsi voltam, hogy milyen is lesz az állaga, na meg persze az íze, a kétféle liszt keverékétől. Mondhatom nagyon finom!!! A hagyományos tarkedli is finom, de nálunk így talán még nagyobb sikere volt. Örülök, hogy nem mentem el a recept mellett, mert ezután gyakrabban megfogom sütni. Lekvár helyett pedig, vörösborban főtt áfonyából, és mazsolából készítettem mellé egy nagyon finom szószt.






Hozzávalók a tarkedlihez:

20 dkg kukoricaliszt
20 dkg búzaliszt
2,5 dkg élesztő
2 db tojás
3 dl tej
2 dkg cukor
csipet só


Az élesztőt  langyos cukros tejben felfuttatni. 
Egy tálba beletenni a kétféle lisztet, a csipet sót, majd összekeverni. A közepébe mélyedést csinálni, majd beleönteni a villával kissé felvert tojásokat. Ezután hozzáönteni a felfuttatott élesztőt, és a maradék langyos tejet, majd fakanállal sűrű palacsinta tésztát keverni.
Konyharuhával letakarva szobahőmérsékleten, 15-20 percig keleszteni.

Egy serpenyőbe olajat hevíteni, majd kanállal kis halmokat kanalazni bele a tésztából. (akinek van tarkedlisütője, vagy tükörtojássütője, az abban is megsütheti)
Pár perc alatt a fánkok mindkét oldalát aranybarnára sütni, majd papírtörlőre kiszedni.


Áfonyás-mazsolás szósz:

10 dkg vörös áfonya
10 dkg mazsola
2-3 ek méz
1 cs vaníliás cukor
3 dl vörösbor
őrölt fahéj
reszelt narancshéj (el is hagyható)
1 tk kukoricakeményítő
0,5 dl víz


Egy serpenyőbe beletenni az áfonyát és a mazsolát, majd felönteni a borral, és ízlés szerint ízesíteni. Ezután kiforralni, majd a hőfokot mérsékelve, kb. 5 percig főzni. (ha szükséges még utánaízesíteni)

A kukoricakeményítőt simára keverni a vízzel, majd a forrásban lévő gyümölcsökhöz önteni. Kevergetve 1-2 perc alatt besűríteni.(főzni már nem kell)

Tálaláskor a fánkokat ízlés szerint porcukorral megszórni, majd az áfonyás-mazsolás szószt köré kanalazni.

12 megjegyzés:

  1. Nagyon érdekes, sosem ettem még ilyet, csak fánkot, amit nálunk pánkónak neveznek.

    VálaszTörlés
  2. Tarkedlit, bár nem sűrűn, mi is sütöttünk. Tetszik a szószod!!! Vettem kukoricadarát hétvégén, valami új finomságot kívántam kreálni belőle, gondolom ez jó is lesz. Morzsalékosabb lesz tőle? Mennyiben más?

    VálaszTörlés
  3. Imádom a cseh fénkot, igaz kukoricásat még nem ettem, de isteni lehet:) Mi ezt talkedlinek hívjuk, bár lehet, hogy 2 különböző dolog. Az áfonyaszósz egyszerűen mennyei lehet.

    VálaszTörlés
  4. Még sosem készítettem, finom lehet.A szósz is tetszik nagyon!Viszem is!:-)

    VálaszTörlés
  5. Kati!
    Hasonló a fánkhoz, csak egyszerűbb elkészíteni. Viszont nagyon finom. Én most kicsit átvariált receptet készítettem el, mert különben csak búzaliszt kell hozzá.:)

    VálaszTörlés
  6. Vicuska!
    Én kukoricalisztet tettem bele, nem tudom hogy a darával melyen lesz. A liszttől viszont morzsalékosabb lett a tészta. A férjem szerint, "olyan mintha túró lenne benne".

    VálaszTörlés
  7. trollanyu!
    Szerintem egy és ugyanaz a kettő, csak felétek talkedlinek hívják. A szósz valóban nagyon finom!!! Bevallom mazsola csak azért került bele, mert kevés áfonya volt itthon, de így is isteni finom.:)

    VálaszTörlés
  8. Nelli!
    Érdemes megsütni, biztosan Neked is ízleni fog.:)

    VálaszTörlés
  9. Te jo eg...csorog a nyalam! Nagyon guszta, es szep a talalas, a szosszal is:DDD

    VálaszTörlés
  10. Elisabeth!
    Nagyon köszönöm!!! Olyan egyszerű, és olyan finom, hogy neked is ajánlani tudom. Készülhet csak búzalisztből, a tarkdeli akkor is nagyon finom. A szósz pedig valami isteni finom volt, alig tudtam abbahagyni.:)

    VálaszTörlés
  11. Hű, már én is rég sütöttem, jó hogy eszembe juttattad. Kukoricaliszt is van itthon, a farsang is csak most kezdődött...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Marisz nagyon finom lett a kukoricaliszttel, eddig én így még nem próbáltam, de most meggyőzött hogy jó választás volt beletenni. Jó fánksütést kívánok.:)

      Törlés