2011. november 16., szerda

Tarte tatin birskörtével.



Nagy kedvencem a fordított torta, melyet bármilyen idénygyümölccsel meglehet sütni. Mivel sikerült megint nagyon szép birsalmát, és körtét is vennem, így most birskörtével készült. A tésztája is változó, mert sütöttem már kevert tésztával, nagy kedvencem még az egyszerűen, és gyorsan elkészíthető leveles tésztával készült változat, de most valami újat szerettem volna kipróbálni. Krisztián receptjei között rá is leltem egy első olvasásra finomnak tűnő omlós tésztás receptre. Igaz csak a tésztát készítettem el úgy mint ahogy a receptben szerepelt, de valóban nagyon finom omlós lett. A birset én fűszeres borban pároltam meg, majd cukor hozzáadásával karamellizáltam, és azt csorgattam a piteformában lévő gyümölcs tetejére. Sütés közben már olyan finom illatok lengték be a konyhát, hogy alig vártam, hogy megkóstolhassam ezt a finomságot. Igen, bátran mondhatom, hogy finomságot, mert az omlós tészta, és a karamellizált birskörte, nagyon finom volt így együtt.





Tészta:

20 dkg liszt
10 dkg vaj
5 dkg barnacukor
2 ek kristálycukor
1 tojássárgája
2-3 ek hideg víz

A lisztet összekeverni a cukorral, majd hozzáadni a kisebb darabokra vágott vajat, és 15 percre betenni a fagyasztóba.

Ezután kivenni, és kézzel összemorzsolni, majd hozzáadni a tojássárgáját, a hideg vizet, és gyors mozdulatokkal összegyúrni. Fóliába csomagolni, majd 30 percre a hűtőbe tenni pihentetni a tésztát.
Közben meglehet párolni a birskörtét.

Töltelék:

3 db birskörte
2 dl fehérbor
vaníliaaroma
cukor
őrölt fahéj
4-5 db szegfűszeg

A birskörtéket meghámozni, félbevágni, a magházat kivágni, majd ízlés szerinti vastag szeletekre felszeletelni.

Egy serpenyőbe beleönteni a bort, majd hozzáadni ízlés szerinti mennyiségű cukrot, és vaníliaaromát, majd az őrölt fahajat, és a szegfűszeget is. Addig kevergetni még a cukor teljesen feloldódik, majd beletenni a felszeletelt birset, és szép lassan puhára főzni. Amikor már megpuhult, óvatosan kiszedni és kihűteni. 

A visszamaradt fűszeres borba, 2-3 ek cukrot tenni, majd kevergetve sűrűbb, de még folyós karamellt főzni belőle.

Egy piteformát vastagon kikenni vajjal, majd a kihűlt birset szépen elrendezni benne. Ezután a karamellt a körtecikkek tetejére csorgatni.
Végül kivenni a hűtőből a tésztát, és piteforma méretűre kinyújtani, majd befedni vele a gyümölcsöt. Villával több helyen megböködni, hogy sütés közben ne hólyagosodjon fel.

Előmelegített sütőbe tenni, majd közepes hőmérsékletű sütőbe, 35-40 perc alatt szép aranybarnára sütni.(én légkeverésnél, 150 fokon 35 percig sütöttem)

A sütőből kivéve a formában hagyni kicsit hűlni, majd egy gyors mozdulattal egy tálcára ráfordítani a tortát, hogy a gyümölcs kerüljön felülre. 
Langyosra hűteni, majd felszeletelve tálalni.

15 megjegyzés:

  1. Csodás tarte tatinokat készítesz:) Ez a változat is nagyon finom lehet és a színe is nagyon jó lett:)

    VálaszTörlés
  2. Nagyon jól néz ki, bárcsak szeretném a birseket :)

    VálaszTörlés
  3. Imádom a birset, ebben a sütiben is isteni lehetett!!

    VálaszTörlés
  4. A birsnek van egy különleges fűszeres íze, el tudom képzelni, hogy milyen finom volt...Nagyon csábító!

    VálaszTörlés
  5. na, tegnap munkából nem tudtam kommentelni az ott a rendszeren lévő tűzfal miatt, de most itthonról megteszem :) szóval: hű de király lett! örülök, hogy tetszik az omlós tészta recept, nekem ez a favoritom, mindig ezt használom. a hűtés miatt jó omlós lesz és mindig működik :)

    VálaszTörlés
  6. Csodaszép a fénykép!Szinte csábít, hogy elkészítsem!:-)Van még mindig pár birskörtém!:-)

    VálaszTörlés
  7. Sok gyümölcs a vékony omlós tésztán- ez tökéletes!

    VálaszTörlés
  8. trollanyu!
    Köszönöm!!! A színe is szép volt, na de az íze.....Van még birsem, így ismételni fogom.:)

    VálaszTörlés
  9. Vikvi!
    Köszi, birs helyett süssed meg esetleg körtével. A tésztát érdemes kipróbálni, mert nagyon finom.:)

    VálaszTörlés
  10. Mária!
    Nagyon finom, csakis ajánlani tudom.:)

    VálaszTörlés
  11. IllésKrisz....!
    Nagyon szeretem a birs ízét, na meg az illatát. A szekrény tetejére tettem pár szemet, így a konyha megtelt birsillattal.:)

    VálaszTörlés
  12. starfi!
    Köszi, szuper jó a tészta, biztosan többször fogom még megsütni. Én mostanában zsírral készítem a tésztákat, na azzal is nagyon finom omlós lesz.Igaz saját magam sütöttem ki a zsírt, így bátran merem felhasználni.Boltival már nem mernék kísérletezni.:)

    VálaszTörlés
  13. Nelli!
    Nagyon köszönöm!!! Nyugodtan csábulj csak el, nem fogod megbánni.:)

    VálaszTörlés
  14. Vicuska!
    Köszönöm!! Bizony nagyon finom volt.:)

    VálaszTörlés