2010. november 11., csütörtök

Márton-napi ludaskása.




Eljött a Márton nap, és a sült libacomb után, ma ludaskását készítettem ebédre. Ludasnak ludas, a liba aprólékától, de hogy mitől kása, arról fogalmam nincs. Egy biztos, nagyon finomra sikerült. Igaz történt egy kis baki, mert a nagy igyekezet közben, hogy minél finomabb legyen, kifelejtettem belőle a zöldborsót. Na de ettől még éppen olyan finom volt, mint amilyenek elképzeltem. A libaaprólékból már tegnap egy finom húslevest főztem, így kihűlt állapotban szépen letudtam szedni a zsírt a tetejéről, és a zöldségeket is könnyebb volt feldarabolni. Főzésnél én az eredeti rizottó készítést választottam, így kicsivel többet kellett foglalatoskodni vele, de szerintem megérte. Akinek viszont nincs türelme, vagy éppen ideje ott állni és kevergetni, választhatja az egyszerű megoldást is. Akkor a rizs kétszeres mennyiségének megfelelő húslevessel kell felönteni, és mérsékelt lángon, szép lassan puhára párolni, majd összekeverni a többi hozzávalóval. Mindkét változatnál a végeredmény egy laktató ludaskása lesz. (további libából készült receptek itt megtalálhatóak)


Hozzávalók:

libaaprólék (nyak, zúza, szárny)
rizs
sárgarépa
zöldség
paszternák (el is hagyható)
zeller
vöröshagyma
2-3 gerezd fokhagyma
petrezselyemzöld

őrölt fekete bors
húsleveshez használt fűszerek ízlés szerint
libazsír


Az aprólékot jó alaposan megmosni. A zöldségeket megpucolni és feldarabolni.
Az aprólékból és a zöldségekből szép lassan húslevest főzni.(pár óra alatt készül el)

Amikor a hús teljesen puhára főtt, akkor leszűrni a levest és külön tálba tenni a zöldségeket és az aprólékot.
A levest teljesen kihűteni, majd a tetejéről a zsírt leszedni.
A zöldségeket szintén kihűteni, majd ízlés szerinti méretűre feldarabolni. (hidegen könnyebb feldarabolni, de lehet akár melegen is)
A csontról még melegen lefejteni a húst, majd azt is feldarabolni.

Egy vöröshagymát nagyon apróra felvágni.
Egy edénybe libazsírt hevíteni, majd hozzáadni az apróra vágott hagymát és üvegesre párolni. Ezután hozzáadni a megmosott és jól lecsepegtetett rizst. Jól összekeverni és addig pirítani tovább még a rizs üveges lesz. Ekkor felönteni két merőkanál húslevessel és kevergetve addig főzni még teljesen felszívja a levest.

Ekkor megint felönteni két merőkanál húslevessel és szintén addig főzni, még felszívja a levest.

Ezután annyi levest önteni rá, hogy ellepje és ízlés szerint ízesíteni sóval és őrölt fekete borssal. Szép lassan főzni, és közben többször megkeverni. Ha még túl kemény a rizs, viszont a levet már elfőtte, akkor apránként pótolni kell a levessel.

Amikor már majdnem teljesen puha a rizs, hozzáadni a feldarabolt zöldségeket és a húst, majd óvatosan összeforgatni. Teljesen puhára főzni, majd megszórni apróra vágott petrezselyemzölddel.(ezalatt az idő alatt a levet is teljesen felszívja a rizs)

Tálaláskor ízlés szerint, még reszelt sajttal is meglehet szórni a tetejét.

16 megjegyzés:

  1. IMÁDOM a ludaskását!! Életemben először Öskün ettem a Márton-napi kézműves délutánon. Azóta minden évben várom, hogy ehessek ebből a finomságból! DE! Sajnos idén nem lesz, mert szalonnát fognak inkább sütni! Kicsit csalódott vagyok... úgy vártam rá... Talán jövőre, optimista vagyok :) A Tiéd nagyon jól néz ki, szinte érzem az illatát!

    VálaszTörlés
  2. Kivánatos nagyon!
    Honnan van liba húsid?

    VálaszTörlés
  3. Képzeld, még sosem ettem:( Itt lenne az ideje épp!! Guszta!
    A lilahagymalekvár tavaly óta a kedvencem.isteni!!!

    VálaszTörlés
  4. Milyen guszta étel! Szívesen megkóstolnám :)

    VálaszTörlés
  5. Én úgy fejtettem meg ennek a pompás fogásnak a nevét, hogy azért kása, mert a főtt rizst mondhatjuk rizskásának is.

    VálaszTörlés
  6. Sziranszki!
    Köszönöm!! Nagyon finom lett, én is imádom.A szalonna is finom, de azért a ludaskása mégiscsak más. Csodálkozom, hogy nem azt készítenek, vagy esetleg nem tudták beszerezni az aprólékot hozzá. Te még nem próbálkoztál otthon elkészíteni?

    VálaszTörlés
  7. Juci!
    Köszönöm!! Egy kicsi baromfiboltba sikerült megrendelésre hozatni a husit. Idén is nehézségeim voltak a beszerzéssel, lehet jövőre jóval előbb nekikel állni a keresgélésnek, vagy a végén még libát kell tartanom.:)

    VálaszTörlés
  8. trinity!
    Köszi, akkor valóban itt lenne az ideje, hogy te is megpróbálkozzál vele.:))
    A lilahagyma lekvár isteni lett, nem is gondoltam volna.

    VálaszTörlés
  9. Ami!
    Köszönöm!! Már küldöm is a kóstolót.:)

    VálaszTörlés
  10. Dia!
    Oké, neked is jut belőle.:))

    VálaszTörlés
  11. Ildikó!
    Köszönöm a választ a kérdésemre. Belegondolva,anyukám tényleg kicsit szaftosabbra szokta hagyni és olyan kása jellege volt. Mi így jobban szeretjük, ha kicsit szárazabb.:)

    VálaszTörlés
  12. Még sosem ettem ilyet, pedig olyan guszta. Nagyon megkívántam :D

    VálaszTörlés
  13. Araniel!
    ÓÓÓÓ, ha ezt tudtam volna, akkor feltétlen meghívlak ebédre!!! Nagyon finom és egyszerű. anyukád nem szokott főzni?:)

    VálaszTörlés