2012. április 13., péntek

Csalános zöldborsó-krémleves medvehagymás-sajtos rúddal.



Igen sokat hallani a csalán méregtelenítő hatásáról, de alkalmazzák még ízületi bántalmak, allergia, bőrbetegségek kezelésére, és a szépségápolásban is fontos szerepe van. Méregtelenítő hatásának köszönhetően, időnként kúraszerűen szívesen  iszom csalánteát. Eddig csakis a teázásig jutottam el, pedig már többször hallottam róla, hogy pl. főzelék, vagy leves is készülhet belőle. Ma reggel éppen a kertbe igyekeztem amikor megláttam a szépen zöldellő, harmatos csalánleveleket. Rögtön az jutott eszembe, miért is ne próbálkoznék meg egy leves elkészítésével. Szedtem egy jó nagy marék zsenge csalánlevelet, (persze csakis kesztyűben, mert nagyon tud csípni) és mire a konyhába értem már fejben meg is főztem a levest. Persze azért magában a csalán biztosan nem lett volna valami ízletes, így zöldborsó, fűszerek, és tejszín is került a levesbe. Az elkészült leves pedig, nagyon finom és selymesen krémes lett. A zöldborsó mellett pedig nem is volt érezhető a csalán íze. Levesbetét helyett, leveles tésztából tejföllel megkent, medvehagymával megszórt, sajtos rudat sütöttem. A finom krémleves, és a ropogós töltött rudacskák pedig nagyon jól illetek egymáshoz.





Hozzávalók:

20 dkg zöldborsó
1 nagy marék csalánlevél
1 db vöröshagyma
1 gerezd fokhagyma
2 db húsleveskocka
őrölt bors
2 dl tejszín
5 dkg vaj
víz

Egy edénybe elkezdeni felhevíteni a vajat, majd hozzáadni az apróra felvágott vöröshagymát és pár perc alatt üvegesre párolni.
Ezután hozzáadni az apróra vágott fokhagymát, kicsit megfuttatni, majd hozzáadni a zöldborsót és az alaposan megmosott csalánlevelet. Jól összekeverni, majd felönteni annyi vízzel, hogy jól ellepje. 
Ízlés szerint fűszerezni, és kb. 15 perc alatt puhára főzni a borsót, majd levenni a tűzről, és botmixerrel pépesíteni.

Ezután visszahelyezni a tűzre és újraforralni. Amikor már forr a leves, állandó keverés mellett belecsorgatni a tejszínt. Jól kiforralni, majd 1-2 percig továbbfőzni.
Ezután levenni a tűzről, majd egy szitán átszűrni, hogy szép selymes legyen az állaga.

Tálaláskor ízlés szerinti levesbetéttel kínálni. Én medvehagymás-sajtos rudat sütöttem hozzá.

16 megjegyzés:

  1. Nagyon finom lehet, főzeléknek már készítettem és nagyon finom volt az is! Egészséges!! Ja, és én is kesztyűben szedtem, Apa meg ment füvet, meg gazt (csalánt) nyírni és rajtam nevetett! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Barbi, valóban nagyon finom, bevallom nem is gondoltam volna. Még kesztyűn keresztül is megcsípet.:))

      Törlés
  2. Ó igen, a csalán:) Tavaly én is készítettem belőle levest, és ugyan nagy sikere nem volt (csak nekem ízlett), de talán idén újra elkészítem:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Erika, én azért tettem hozzá zöldborsót is, és így nem is lehetett érezni a csalánt. Próbáld meg újra, hátha idén nagyobb sikere lesz.:)

      Törlés
  3. Nálunk csalán meg igazi medvehagyma, nem is kapható...talán hasonló féle, de nem az igazi.
    Nagyon finom, és szép zöld szine van a levesnek, és a sajtos rud guszta, és finom!
    Gizike, ki felejtetted a j betüt a sajtos rudbol! Fogok irni e-mail levelet neked erre a cimre, remélem megkapod!
    Puszillak!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Elisabeth, nagyon köszönöm hogy szóltál, többször átolvastam, és mégsem vettem észre a hibát.
      Megkaptam az e-mailt, és hamarosan válaszolok rá.
      Puszillak!!

      Törlés
  4. Nem tudom mit szólnának itthon, ha csalánt főznék. Tudod nálunk egy finnyás banda lakik....Én azért kóstolnék! :o)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kriszti így borsóval együtt főzve, meg nem mondanák hogy csalán is van benne. Neked biztosan ízlene.

      Törlés
  5. Nekem nagyon tetszik:) Én sosem mondom meg a családnak, hogy mit esznek, ha ilyesmit főzők. Akkor nem finnyáskodnak, érdekes módon, meg is eszik:)(Többnyire)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Erzsike, teljesen igazad van!!! Amikor meg megették, és ízlett is nekik, úgysem fognak reklamálni.

      Törlés
  6. Hm! Micsoda ízkombinációk! Mindent megkostolnék: a levest is meg a medvehagymás sajtos rúdakat is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Juci, mindkettő nagyon finom, bátran merem ajánlani Neked is.:)

      Törlés
  7. Nagyon klassz párosítás:) Tegnap én is csalánlevest akartam főzni, kimentem a határba,de itthon felejtettem a kesztyűmet, így csak a fotózás maradt:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. krinsz köszi!! Kesztyű nélkül bizony nem lehet nekiállni szedni, mert nagyon tudd csípni.:)

      Törlés
  8. Huh nem is tudom, elsőre furán hangzik a csalán levesbe. Bár teának szívesen iszom. Biztos ez is ízlene :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Viki, biztosan ízlene. Egy próbát mindenképpen megér, főleg ha teának megiszod. Így a levesbe nem is érezni ki az ízét.

      Törlés