2009. november 14., szombat

Császármorzsa avagy smarni.




A nagymama gyerekkoromba sokszor készített smarnit, vagyis eredeti nevén császármorzsát. Alig győztem kivárni hogy elkészüljön, és jól megcukrozva, sárgabaracklekvárral megcsepegtetve már ettem is. Amióta saját konyhát vezetek én is többször készítettem már, de valahogy soha nem lett olyan finom mint a nagymamáé, pedig nekem is remekül sikerül. Én ugyan már nem serpenyőben kevergetem, hanem a sütőben sütöm meg az aranyló morzsaszemeket. Szerintem így biztos a siker, és a mazsola sem pirul meg. A végeredmény pedig így is morzsalékos, és nagyon finom.





Hozzávalók:

20 dkg búzadara
15 dkg liszt
5 dl tej
reszelt citromhéj
3 db tojás (nagy)
10 dkg mazsola
10 dkg kristálycukor
10 dkg vaj
2 cs vaníliás cukor
csipet só
1 ek rum






A búzadarát, a lisztet és a tejet keverjük csomómentesre, majd adjuk hozzá a vaníliás cukrot, a reszelt citrom héjat, a sót, a rumot, és a mazsolát. 

Ezután takarjuk le a tálat egy konyharuhával, majd pihentessük 2-3 órán át. (este is bekeverhetjük, majd a másnapi sütésig tegyük be a hűtőbe)

Sütés előtt először keverjük a masszához a tojások sárgáját.

A tojások fehérjét kezdjük el habbá verni, majd amikor már kezd kifehéredni, állandó keverés mellett, adjuk hozzá kanalanként a kristálycukrot. Ezután óvatosan keverjük hozzá a masszához.

Egy nagyobb tepsit kenjünk ki a puha vajjal, majd öntsük bele a masszát.

Helyezzük be előmelegített sütőbe, majd közepes hőmérsékleten kezdjük el sütni.

Sütés közben többször vegyük ki, majd keverjük át, tördeljük apró darabokra (morzsákra) a sülő tésztát. (Én légkeverésnél 170 fokon, 50 percig sütöttem, és közben kb. 6-szor átkevertem.)

Amikor már szépen megpirult, és jó morzsalékos, akkor vegyük ki a sütőből, és melegen tálaljuk.

Tálalás előtt ízlés szerint szórjuk meg porcukorral, és lekvárral kínáljuk.


20 megjegyzés:

  1. Imádom a császármorzsát! Gyakran készítek én is. Még nem is tettem fel sosem. Vajon miért?

    VálaszTörlés
  2. Gyerekek bárhol, bármikor, bármennyit el tudnak tüntetni belőle.

    Érdekes miképp keverednek a nevei. Ez a smarni, ami hivatalos nevén daramorzsóka, gyakran említtetik császármorzsaként, holott az egy lisztből, habbal készülő, tepsiben sült édesség, amit csak a végén tépnek csíkokra. Gondolom az lehet az oka, hogy sokfelé csak ez a változat járja.

    VálaszTörlés
  3. Ancsika!
    Talán éppen azért mert te is imádod!!!

    VálaszTörlés
  4. Limara!
    Szerintem ezt mindenki szereti, így hát mi is!!

    VálaszTörlés
  5. jókaja!
    Valóban nagyon érdekes hogy mennyiféle neve van, és a hozzávalói is többfélék. Gyerekeknek meg főleg a kedvencük. Én már csokoládéval is készítettem, a mazsola helyett tettem bele. Gyerekek biztosan így is szeretnék.

    VálaszTörlés
  6. Nyami, nyami,,, a terhesség alatt teljesen rá vagyok állva az ilyen édességekre. úgy meghoztad a kedvem, hogy holnap tutira csinálok. :-))))

    VálaszTörlés
  7. Mi is smarninak hívjuk, és imádjuk. Én is majdnem így készítem, csak fele liszt fele darával. Isteni! Jó, hogy feltetted, egyszer én is írába foglalom majd :))

    VálaszTörlés
  8. Klassz, de még sosem jutott eszembe tepsiben sütni. Most viszont bekevertem és holnap kipróbálom a tepsis változatot :)
    http://bodzablog.freeblog.hu

    VálaszTörlés
  9. Imádom! Gizi, te annyira jókat főzöl! Kb. fél éve már hogy utoljára csináltam. ..

    VálaszTörlés
  10. Gabriella!
    A terhesség alatt bizony mindent megehetsz amit csak megkívánsz. Jó étvágyat hozzá!!

    VálaszTörlés
  11. Yasmine!
    Úgy látszik akkor erre felénk mindenhol így hívják.Várom a te változatodat is.

    VálaszTörlés
  12. Gasztroboszi!
    Köszönöm!!!Szívesen küldök neked egy tányérral, nyissad az ablakot!!

    VálaszTörlés
  13. MissRed!
    Szerintem így sokkal jobb sütni, mert biztosan nem kapja le, és a mazsola sem ég meg. Igaz ott állok és néha kiveszem és átkeverem. Kíváncsian várom a véleményedet a sütőben való sütésről.

    VálaszTörlés
  14. Na, azt hiszem hozzád is beállok kosztosnak:))
    Mi is nagyon szeretjük, a gyerekek egyenesen imádják és ugyanígy készítem. Mi is smarninak hívjuk!!( Osztrák hatás, ugye, bár ők lisztből készítik...)Lényeg, hogy nagyon finom!!

    VálaszTörlés
  15. trinity!
    Szívesen látlak nálam kosztosnak!!:)

    VálaszTörlés
  16. Szia Gizi!
    Jelentem tökéletesre vizsgázott a mű és nem bírok neki ellenállni :) Nem csináltam túl édesre, mert kb. 5 dekával több lett a dara - lévén nem fért bele az üvegembe - így a cukor és a tojás kivételével mindenből picit többet tettem bele. Nagyon szupi lett, ezentúl csak így készítem! :)))

    VálaszTörlés
  17. MissRed!
    Nagyon örülök hogy neked is bejött ez a sütéses módszer!!! Ellenállásom nekem sem volt.:)Köszönöm hogy megírtad!!!

    VálaszTörlés
  18. Isteni lett 💗 köszönöm a feltöltést 😊

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én köszönöm hogy elkészítetted, és nagyon örülök hogy ízlett. 😊

      Törlés