2010. szeptember 15., szerda

Tejfölös pogácsa.




Ezt a receptet jó néhány évvel ezelőtt, Horváth Ilona szakácskönyvében fedeztem fel. Azóta is előszeretettel sütöm, mert nagyon egyszerű, ám mégis igen finom pogácsákat kapok. Egy leves mellé feltálalva, (én most palócleves mellé sütöttem) kiadós ebédet kapunk. A tésztájába mindig sertés zsírt teszek, mert attól még omlósabb lesz. Igaz mostanában a zsírral kapcsolatban megoszlanak a vélemények, van akik szerint káros, van akik szerint szüksége van rá a szervezetünknek, de én úgy igazán egyik változatban sem hiszek. Nagyanyáink csakis zsírral főztek, és nem is sajnálták az ételekből, ennek ellenére igen szép kort éltek meg. Tehát nekem csak az a fontos, hogy finom omlós legyen a pogácsa, és ez bizony a zsírral a tökéletes. Tejét ízlés szerint sajttal, szezámmaggal, köménymaggal......szórhatjuk meg.






 Hozzávalók:

50 dkg liszt
15 dkg zsír (sertés)
2 tojássárgája + 1 egész a kenéshez
3 dkg élesztő
2 dl tejföl
1 dl tej

sajt, szezámmag


Az élesztőt a langyos tejben egy pici cukorral felfuttatni.

A lisztet a zsírral jól elmorzsolni, majd hozzáadni a tejfölt, a tojássárgáját, a felfuttatott élesztőt és ízlés szerinti mennyiségű sót.(én 2 tk sót tettem hozzá)
Jól kidolgozni hogy félkemény tészta legyen.

Kelesztőtálba tenni és 1 órán át langyos helyen keleszteni.

Amikor megkelt, lisztezett felületen 2 cm vastagra kinyújtani, a tetejét késsel berácsozni, és felvert egész tojással megkenni.
Pogácsaszaggatóval kiszaggatni.(én a két tenyerem között egy kicsit meghengergetem, megformázom a kiszaggatott tésztát)

Egy tepsit kibélelni sütőpapírral, majd egymásmellé helyezni a pogácsákat. Tetejüket ízlés szerint sajttal, szezámmaggal megszórni. Sütés előtt szobahőmérsékleten még 15 percig pihentetni.

Előmelegített sütőben, közepes lángon szép pirosra sütni. (én légkeverésnél 160 fokon sütöttem)
Napokig puha és omlós marad!!!!(már ha megtudjuk állni, és nem eszük meg mindet)

20 megjegyzés:

  1. Juj de guszta, nagyon ennék belőle. Éhes is vagyok pár pogira

    VálaszTörlés
  2. Nagyon guszta, egy olyan dobzban jöhetne!:-))

    VálaszTörlés
  3. Osztom a véleményedet a zsírral való sütéssel kapcsolatosan. Sok mindenbe én is zsírt teszek, házit. Nagyon guszta a pogi! :)

    VálaszTörlés
  4. Bianka!
    Köszönöm! Nyissad az ablakot, már küldök is pár darabot.:))

    VálaszTörlés
  5. Andi/cuki!
    Köszi, a dobozzal együtt szállítom neked.:))

    VálaszTörlés
  6. Thrini!
    Köszönöm!! Én is saját zsírt használok és kezdek visszatérni az ilyen tésztáknál rá, mert szerintem sokkal omlósabbak.

    VálaszTörlés
  7. Én is rendelnék egy dobozzal... :-)

    VálaszTörlés
  8. Én még soha nem sütöttem pogácsát (irulok-pirulok)! Ezért a hétvégén megpróbálom!

    VálaszTörlés
  9. Szia Melli!
    Örülök hogy benéztél, sokat gondolok rád!! sms-t megkaptam.Puszillak.:)

    VálaszTörlés
  10. Dia!
    Rendelést felvettem, és már szállítom is.:))

    VálaszTörlés
  11. Sziranszki!
    Jó sütögetést kívánok, és biztosan nagy sikered lesz vele. Meglátod milyen egyszerű. Kíváncsian várom hogy milyenre sikerül.:)

    VálaszTörlés
  12. Szia! Megsütöttem a pogácsát, nagyon finom lett! Köszi a receptet!

    VálaszTörlés
  13. Sziranszki!
    Nagyon örülök, hogy nektek is ízlett.:)

    VálaszTörlés
  14. Szia Gizi!
    Én is csak a pogik miatt tartok itthon házizsírt? :)
    Mennyi lesz ebből az adagból? Mi 7-en vagyunk rá....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Móni!
      Sajnos darabra nem tudnám neked megmondani hogy mennyi lesz belőle. Viszont tuti, hogy 7 személynek kevés, így én azt tudom tanácsolni, hogy dupla adagot süssél.

      Sokan félnek zsírt használni, pedig szerintem a pogácsa, a pite tészta, vagy a linzer tészta sokkal finomabb így. (nagyanyáink csak zsírt használtak, mégsem volt gond az egészségükkel) Főzéshez én sem használom, az ételeket a zsírral már nehéznek találom, inkább olajjal főzök.

      Törlés
    2. Nagyon finom lett, köszönöm a receptet, és tényleg napokig puha!!!De csak 2 napig tartott, most süthetek megint :)

      Törlés
    3. Kedves Viki! Én köszönöm hogy a receptemet választottad, és nagyon örülök hogy Nálad is sikere volt. A pogácsával én is így vagyok, gyorsan elfogy, bármennyit is sütök. :)

      Törlés