2010. szeptember 15., szerda

Tejfölös pogácsa.




Ennek az egyszerű pogácsának a receptjére Horváth Ilona szakácskönyvében találtam rá, és azóta is szívesen sütöm, mert az egyszerűsége ellenére, egy igen finom pogácsát kapok. Egy finom leves mellé feltálalva pedig, (én most palócleves mellé sütöttem) egy laktató ebédet kapunk. A tésztájába mindig sertészsírt teszek, mert attól még omlósabb lesz, de vajjal is készíthetjük.... Igaz mostanában a zsírral kapcsolatban megoszlanak a vélemények, van akik szerint káros, van akik szerint szüksége van rá a szervezetünknek, de én úgy igazán egyik változatban sem hiszek. Nagyanyáink csakis zsírral főztek, és nem is sajnálták az ételekből, ennek ellenére igen szép kort éltek meg. Tehát nekem csak az a fontos, hogy finom, omlós legyen a pogácsa, és ez bizony a zsírral a tökéletes. Tetejét ízlés szerint sajttal, szezámmaggal, köménymaggal...... is megszórhatjuk.... Én most pl. reszelt sajttal és szezámaggal szórtam meg.



  Hozzávalók:

50 dkg liszt
15 dkg sertészsír (vagy 20 dkg teavaj)
2 db tojássárga
3 dkg élesztő
 kb. 1,5 dl tejföl
1 dl tej
1 tk cukor
 2 tk só (v. ízlés szerint)
1 kisebb tojás a lekenéshez
a szóráshoz sajt, szezámmag, köménymag...
 




 
Az élesztőt morzsoljuk bele a langyos, cukros tejbe, majd pár perc alatt futtassuk fel.
 
A lisztet keverjük össze a sóval, majd adjuk hozzá a hideg zsírt (v. vajat) és morzsoljuk össze.

Amikor már kezd morzsalékos lenni, csináljunk a közepébe egy mélyedést, tegyük bele a tejföl több mint a felét, adjuk hozzá a tojássárgát, öntsük hozzá a felfuttatott élesztőt, majd gyors mozdulatokkal gyúrjuk össze a tésztát. Gyúrás közben, apránként adjunk hozzá még annyi tejfölt, hogy ne legyen se túl lágy, sem pedig túl kemény a tészta, könnyen nyújtható legyen. 

Ezután tegyük át egy kelesztőtálba, majd langyos helyen, egy óra alatt kelesszük a tésztát a duplájára.

Amikor a tészta megkelt, lisztezett felületen nyújtsuk ki kb. 2 cm vastagra, egy éles késsel rácsozzuk be a tetejét, majd szaggassuk ki a pogácsákat. (a leeső tésztát szintén gyúrjuk össze, és szaggassuk ki)

Ezután a két tenyerünk között sodorjuk meg a kiszaggatott tésztát, és egymástól kicsit távolabb, helyezzük sütőpapírral bélelt tepsire, majd takarjuk le egy konyharuhával, és szobahőmérsékleten kelesszük újra kb. 30 percig.

Ezután kenjük le a pogácsák tetejét felvert egész tojással, majd ízlés szerint szórjuk meg reszelt sajttal, szezámmaggal....

Helyezzük be előmelegített sütőbe, majd kb. 200 fokon süssük 25-30 perc alatt szép aranybarnára. (Én légkeverésnél 170 fokon, 25 percig sütöttem, de ez a sütőtől is függ.)

A kisült pogácsa finom omlós, és 1-2 napig konyharuhával letakarva puha marad.... persze csakis ha marad belőle, mert nagyon eteti magát.

 

24 megjegyzés:

  1. Juj de guszta, nagyon ennék belőle. Éhes is vagyok pár pogira

    VálaszTörlés
  2. Nagyon guszta, egy olyan dobzban jöhetne!:-))

    VálaszTörlés
  3. Osztom a véleményedet a zsírral való sütéssel kapcsolatosan. Sok mindenbe én is zsírt teszek, házit. Nagyon guszta a pogi! :)

    VálaszTörlés
  4. Bianka!
    Köszönöm! Nyissad az ablakot, már küldök is pár darabot.:))

    VálaszTörlés
  5. Andi/cuki!
    Köszi, a dobozzal együtt szállítom neked.:))

    VálaszTörlés
  6. Thrini!
    Köszönöm!! Én is saját zsírt használok és kezdek visszatérni az ilyen tésztáknál rá, mert szerintem sokkal omlósabbak.

    VálaszTörlés
  7. Én is rendelnék egy dobozzal... :-)

    VálaszTörlés
  8. Szia Melli!
    Örülök hogy benéztél, sokat gondolok rád!! sms-t megkaptam.Puszillak.:)

    VálaszTörlés
  9. Dia!
    Rendelést felvettem, és már szállítom is.:))

    VálaszTörlés
  10. Sziranszki!
    Jó sütögetést kívánok, és biztosan nagy sikered lesz vele. Meglátod milyen egyszerű. Kíváncsian várom hogy milyenre sikerül.:)

    VálaszTörlés
  11. Sziranszki!
    Nagyon örülök, hogy nektek is ízlett.:)

    VálaszTörlés
  12. Szia Gizi!
    Én is csak a pogik miatt tartok itthon házizsírt? :)
    Mennyi lesz ebből az adagból? Mi 7-en vagyunk rá....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Móni!
      Sajnos darabra nem tudnám neked megmondani hogy mennyi lesz belőle. Viszont tuti, hogy 7 személynek kevés, így én azt tudom tanácsolni, hogy dupla adagot süssél.

      Sokan félnek zsírt használni, pedig szerintem a pogácsa, a pite tészta, vagy a linzer tészta sokkal finomabb így. (nagyanyáink csak zsírt használtak, mégsem volt gond az egészségükkel) Főzéshez én sem használom, az ételeket a zsírral már nehéznek találom, inkább olajjal főzök.

      Törlés
    2. Nagyon finom lett, köszönöm a receptet, és tényleg napokig puha!!!De csak 2 napig tartott, most süthetek megint :)

      Törlés
    3. Kedves Viki! Én köszönöm hogy a receptemet választottad, és nagyon örülök hogy Nálad is sikere volt. A pogácsával én is így vagyok, gyorsan elfogy, bármennyit is sütök. :)

      Törlés
  13. isteni finom..nagyn sokszor sutottem mar,miota kiprobaltam csak ezt sutom..koszonet a receptert

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon örülök, hogy kipróbáltad és nem csalódtál a receptben. Én már régen sütöttem, így be is ütemezem a hétvégére... :)

      Törlés
  14. isteni finom..miota kiprobaltam csak ezt sutom..koszonet a receptert

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én köszönöm hogy kipróbáltad, és örülök hogy ízlik.

      Törlés