2015. március 11., szerda

Rozsos zsemle.




Nemrégiben rozskenyeret sütöttem (rozskenyér recept itt megtalálható), és mivel nem használtam el az összes rozslisztet, így elkezdtem zsemlerecept után kutakodni. Éppen abban az időben Andi az "Arany Tepsi" blogba, csodaszép rozsos zsemlék fotóját, és receptjét osztotta meg. Így aztán nem is keresgéltem tovább, a receptet elmentettem, most pedig megsütöttem. Mivel én nagyon ritkán sütök zsemlét, így nem lettek olyan szép formásak a zsemléim, de ízre annál finomabbak. A megkelt tésztából én 4 kisebb, és 4 nagyobb zsemlét (inkább már bucit) formáztam, majd sütöttem szép pirosra. A kíváncsiság kedvéért egy zsemlét eltettem folpackba csomagolva, és még két nap múlva is nagyon finom, és puha volt. Persze a frissen kisült, és illatozó zsemle olyan finom, hogy biztosan mindenkinél egyszerre el fog fogyni, ha éppen kedvet kap a sütéshez.







 Hozzávalók 8 db zsemléhez:

20 dkg rozsliszt
40 dkg kenyérliszt (BL 80-as)
2, 5 dkg élesztő
3,8 dl tej
1 tk cukor
2 kk só
1 db tojássárgája
5 dkg margarin
szóráshoz szezámmag



A langyos, cukros tejbe morzsoljuk bele az élesztőt, majd futtassuk fel.

A kétféle lisztet keverjük össze a sóval, majd öntsük bele a keverőtálba, és csináljunk a közepébe egy mélyedést.

Az olvasztott margarint keverjük össze a tojássárgával, majd öntsük hozzá a keverőtálban lévő liszthez. Ezután öntsük hozzá a felfuttatott élesztőt, majd robotgéppel pár perc alatt dagasszuk meg a tésztát. (ha túl lágy lenne a tészta akkor egy pici lisztet tegyünk még hozzá)
Természetesen kézzel is megdagaszthatjuk!

A megdagasztott tésztát ezután tegyük át egy kilisztezett kelesztőtálba, majd meleg helyen egy óra alatt kelesszük a duplájára.







A megkelt tésztát borítsuk ki lisztezett felületre, majd osszuk el 8 egyenlő részre.(én 4 kisebb, és 4 nagyobb részre osztottam el)

Ezután mindegyik tésztából formázzunk gombócokat. (a tenyerünkbe tegyünk egy tésztadarabot, majd a szélétől a közepe felé nyomkodjuk a tésztát)
Zsemle formázásáról egy kis videós segítség Limara oldalán megtekinthető!!!

A megformázott zsemléket helyezzük egymástól távolabb, sütőpapírral bélelt tepsire, majd konyharuhával letakarva, szobahőmérsékleten kelesszük 30 percig.
Ezután spricceljük le vízzel, majd ízlés szerint szórjuk meg a szezámmaggal.

Helyezzük be előmelegített sütőbe, majd közepes hőmérsékleten süssük kb. 20 perc alatt szép pirosra. (én légkeverésnél 160 fokon 20 percig sütöttem)
 A sütőből kivéve helyezzük rácsra a kisült zsemléket, majd hűtsük ki egészen.







A zsemle bélezete nagyon könnyű, és még két nap múlva is nagyon finom puha. (kíváncsiságból eltettem egy darabot)



1 megjegyzés:

  1. Nagyon szépek! A kenyérsütés nekem mindig is mumus volt, de ahogy így leírod egyltalán nem tűnik vészesnek :)

    VálaszTörlés