2013. október 28., hétfő

Házi fehér kenyér.




A kenyér, a gomb, és a kabát története!! Miért is kezdtem így a bevezetőmet ehhez a kenyérrecepthez??? Na, nem bolondultam meg, ne gondoljátok azt, csak úgy jártam most, hogy először egy tonhalas-szendvicskrémet szerettem volna elkészíteni, de ugye azt csak úgy magában nem lett volna tanácsos elfogyasztani. Így aztán mivel a szendvicskrém már megvolt (akik rendszeresen látogatnak azok tudják, hogy egy évben esetleg 2-3 alkalommal sütök csak kenyeret) kenyeret is kellett hozzá sütni. Egy kedves ismerősöm Gabika éppen néhány nappal ezelőtt sütött egy gyönyörűséges kenyeret, így nem is volt kétséges, hogy az Ő remek receptjét hívom most segítségül. A kenyér elkészült, és én nagyon elégedett vagyok, ezzel a ropogós héjú, ám puha, foszlós tésztájú házi kenyérrel. Kezdő háziasszonyoknak is bátran merem ajánlani, mert a siker garantál ezzel a kenyérkével.






Hozzávalók:

50 dkg liszt (Nagyi titka)
1/2 ek só
2,5 dkg élesztő (friss)
1 dl langyos tej
1/2 tk cukor
1,5 dl langyos víz
4 dkg olvasztott vaj







Én kenyérsütőgéppel dagasztottam be a tésztát, de természetesen ezt a műveletet kézzel is elvégezhetjük.

Öntsük bele a kenyérsütőgép üstjébe a langyos tejet, a szintén langyos vizet, és az olvasztott vajat. Ezután kanalazzuk rá a sóval összekevert lisztet, majd szórjuk a tetejére a cukrot, és morzsoljuk rá az élesztőt.
Ezután indítsuk el a dagasztó programot, majd dagasszuk meg a tésztát. (én a dagasztóprogramot egymásután kétszer indítottam el, így szép sima tésztát kaptam)

Amikor a tészta elkészült vegyük ki a üstből, majd lazán gyúrjuk át egy kicsit. Ezután tegyük bele egy kilisztezett kelesztőtálba, majd langyos helyen, kb. egy óra alatt kelesszük a duplájára.

A megkelt tésztát borítsuk ki egy lisztezett felületre (v. szilikonlapra), majd formázzuk meg.
A formázást nem írom le részletesen, inkább belinkelem Limara oldalát, ahol teljes részletességgel megtekinthető a "vekni formázása".

"vekni formázása" erre a linkre kattintva érhető el!


Egy jénaitálat béleljünk ki sütőpapírral, majd helyezzük bele a megformázott veknit, és helyezzük rá a jénai tetejét.  Ezután tegyük 30 percre langyos helyre, és kelesszük meg újra a tésztát. (jénai hiányában tehetjük kacsasütőbe, fazékba...... tetszés szerint a tésztát)

Amikor a tészta megkelt, vegyük le a jénai tetejét, majd pengével (v. éles késsel) metsszük be a három helyen a tetejét. Ezután spricceljük le hideg vízzel mind a kenyér, mind pedig a jénai tetejét. A lespriccelt tetőt ezután helyezzük vissza a jénaitálra.

Melegítsük elő a sütőt 200-220 fokra, majd helyezzük be a jénait és 35-40 percig süssük a kenyeret. Ezután vegyük ki a sütőből, majd nagyon óvatosan vegyük le a jénai tetejét, és spricceljük (v. ecsettel vékonyan kenjük) le újból a kenyeret vízzel. Ezután tegyük vissza TETŐ NÉLKÜL a sütőbe, és a hőfokot vegyük egy kicsit nagyobbra, majd süssük szép pirosra. (én légkeverésnél 180 fokon sütöttem 40 percig, majd a tetőt levéve még kb. 10 percig)

Amikor a kenyér szép pirosra sült, vegyük ki a sütőből, majd helyezzük át egy rácsra. Ezután megint spricceljük le hideg vízzel, majd hűtsük ki egészen.

Egy nagyon finom kenyeret fogunk kapni melynek a héja jó ropogós, a belseje pedig puha, foszlós.
Én tonhalas-tojásos szendvicskrémet készítettem, és ahhoz kínáltam a frissen kisült, illatozó kenyeret.

10 megjegyzés:

  1. Jöttem is megnézni mert való igaz hogy ritkán látok kenyeret nálad. Nagyon szép a kenyered és látszik rajta hogy nagyon könnyü finom lehet a tésztája!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Éva, köszönöm!!! Te sokszor sütsz kenyeret, így csakis ajánlani tudom ezt a receptet, persze csakis akkor, ha még nem sütötted meg. Örülök hogy Gabi receptjét választottam, és amilyen ritkán sütök kenyeret, ahhoz képest elég szép lett.

      Törlés
  2. Hello Gizi!
    Ez az elso hogy irok a tabladra, ambar mar nagyon regen csodalom a sok szep
    kreaciokat amit ide varazsolsz elenk. :-))
    Nagyon szepen nez ki a kenyer, meg is fogom probalni a receptedet. Anyit
    szeretnek hozza tenni hogy en a jenai talat nem nagyon spriccelgetnem vizzel
    kimondottan mikor az uveg tal nagyon forro, mert az ugy felrobban hogy annak csak soprogetes lesz a vege,
    nem beszelve arrol hogy egy rakas szilankbol kivett kenyeret nem ajanlatos megenni.
    Zoli

    VálaszTörlés
  3. Kedves Zoli!
    Köszönöm, hogy rendszeresen látogatod a blogot!! Nem fogsz csalódni a kenyérreceptben, mert nagyon finom a végeredmény. Én sem az üvegtálat spriccelgettem, hanem csakis a kenyér tetejét. Na, meg csak mérsékelten, módjával. Eddig még soha nem repedt szét a jénaitálam, így aztán üvegcserepet sem ettünk, csakis finom kenyeret. Viszont, ha Te tartasz attól hogy szétreped a jénaitálad, akkor azt tudom javasolni, hogy vizes ecsettel kend le a forró kenyeret. Akkor már biztosan nem lesz üvegtörés a vége, és nyugodtan elfogyaszthatod a kenyeret.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az előző válaszomból még kifelejtettem, ha figyelmesen elolvastad volna a receptet, akkor bizony azt is látnod kellett, hogy a jénai sütőpapírral van kibélelve. Így a vízzel az érintkezik nem pedig a jénai. Azért a TE kedvedért a receptbe bele is írtam, hogy ecsettel is lekenhető a forró kenyér.
      Üdv. Gizi

      Törlés
    2. Kedves Gizi.
      Koszi szepen mind ket valaszodat, remelem nem sertettelek meg a velemenyemmel,
      igazan joszandekkal irtam az eszrevetelem. Nekem a multban ketszer robbant fel jenaital, elege felelmetes es kellemetlen. Mindketszer a vizzel valo erintkezes okozta, de igy ahogy te leirtad a valaszodban,...tenyleng nem kell tartani az uveg elrepedesetol. En tavaly sokat sutottem kenyeret, kicsit bele is faradtam, aztan lelasultam a sutessel. Ezert akadt meg a szemem a kenyeren amit sutottel, gyonyoru a szine, a kelese tartasa es heja mind nagyon szep. En altalaban aluminium tepsiben szoktam sutni, de a jenaital ottlet nagyon tetszik szoval meg is fogom probalni. Megegyszer koszi a valaszokat, szia Zoli

      Törlés
  4. Most sütöm másodszor, nagyon finom, tényleg olyan, mint ahogy le van írva! Köszönöm! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon örülök, hogy azt kaptad a recepttől amit vártál! Én is szeretem sütni ezt a kenyeret (igaz csak nagyon ritkán sütök kenyeret) mert olyan könnyű, és finom.

      Törlés
  5. Jó napot az lenne a kérdésem nincs jénaim akkor tepsibe is lehet sütni ? Köszönöm.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szép estét! Szerintem inkább egy zománcos lábosba, vagy fazékba tedd, és egy másikkal pedig takard le. Így már többen sütöttek kenyeret, és mindegyik szépen megsült. Esetleg még zománcozott tálba is teheted, és szintén azzal takard le. Így lesz helye ahogy nő sütés közben. A tepsi túl lapos hozzá szerintem.

      Törlés