2023. december 3., vasárnap

Puszedli cukorbetegeknek.

 


Advent első vasárnapjához érkeztünk, szinte észrevétlenül elsuhant megint egy év, és az adventi koszorún újra meggyújtottuk az első gyertyát. Ezzel kezdetét veszi, egy várakozással teli, ünnep előtti időszak. Megkezdődhet az aprósütemények, ünnepi kalácsok mint pl. a Stollen sütése. Én ebben az éveben a cukormentes aprósüteményeket, majd krémes süteményeket, és tortákat részesítem előnyben, ezzel is ötletek, segítséget adva  cukorbeteg sorstársaimnak a sütéshez. Eddig minden évben sütöttem mézes puszedlit, de miért is kellene most lemondanom róla.... a neten keresgélve bukkantam rá egy puszedli receptre (itt található) melyet kicsit az én ízlésemre alakítva sültek ki az én puszedlijeim. Ugyan nem mézes puszedli, de az ízén ezt észre sem venni, és nagyon finom. Cukormentes csokoládéval vontam be, és a rögtön puha puszedlit már le is teszteltem.... és lehet az ünnepekig újra kell egy adagot sütni.

 

Meghitt, várakozással teli Advent vasárnapot kívánok Mindenkinek!

 

 


 

Hozzávalók kb. 20 db puszedlihez:

8 dkg tönkölybúza finomliszt (Nagyi titka)

5 dkg teljes kiőrlésű tönkölybúza-liszt (nagyi titka)

5 dkg darált dió (v. mogyoró, mandula)

6 dkg eritrit

1 ek mézes sütemény fűszerkeverék

1 kk szódabikarbóna

csipet só

2 kk vaníliaaroma

1/2 citrom reszelt héja

7 dkg vaj

2 db tojás (nagy)

1-2 ek habtejszín

 

 

 

Egy tálba tegyük  bele a kétféle lisztet, a csipet sót, a szódabikarbónát, a mézes fűszerkeveréket, a reszelt citromhéjat, és alaposan keverjük össze.

A vajat olvasszuk fel, majd hagyjuk visszahűlni.

Ezután adjuk hozzá a tojásokat, az eritritet, a vaníliaaromát és a habtejszínt, majd keverjük simára.

Ezután öntsük a lisztes keverékhez, és keverőkanállal alaposan keverjük össze, majd fóliázzuk le a tálat, és tegyük be éjszakára a hűtőbe. (Összekeverés után egy lágyabb masszát fogunk kapni, de mire a sütésre kerül a sor a hűtőben megdermed, és könnyen tudjuk majd formázni.)

Közvetlenül sütés előtt vegyük ki a tálat a hűtőből, majd nedves kézzel, formázzunk nagyobb diónyi golyókat a masszából, és egymástól kicsit távolabb helyezzük sütőpapírral bélelt tepsire. 

Helyezzük be előmelegített sütőbe, majd közepes hőmérsékleten  süssük kb. 14-16 percig. (Én légkeverésnél 170 fokon, 15 percig sütöttem.)

A sütőből kivéve a tepsin hagyjuk kihűlni, majd ízlés szerint mártsuk olvasztott csokoládéba.



Olvasztott csokoládé hozzávalói:

10 dkg étcsokoládé

1 ek étolaj

 

A csokoládét tördeljük bele egy fém tálba, adjuk hozzá az étolajat, majd gőzfürdő fölött, kevergetve olvasszuk fel.

Ezután szúrjunk villát a puszedli aljába, majd mártsuk bele az olvasztott csokoládéba. A felesleget hagyjuk lefolyni, majd óvatosan tegyük vissza a sütőpapírra, és szobahőmérsékleten hagyjuk száradni.

 

 


 Sütés után azonnal puha, és rögtön fogyasztható.

Száraz, hűvös helyen letakarva hosszabb ideig eltartható. Minél tovább áll, annál jobban összeérnek az ízek és finomabb, valamit még puhább lesz.

 

8 megjegyzés:

  1. Szép lett és biztos nagyon finom !

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon köszönöm Éva! Egyszerű és finom.... minél tovább áll, annál puhább és finomabb. Még van belőle pár darab. :)

      Törlés
  2. Nagyon finomak lehetnek, és ízre is gondolom hasonlít a mézes puszedlihez a mézes fűszerkeveréktől. És még csak nem is keményednek meg a méztől!
    Nektek is meghitt Adventet és kellemes készülődést kívánok!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon köszönöm Katikám! Ízre éppen olyan mint a mézes puszedli,sőt a dióval lehet még finomabb is. Sütés után rögtön lehet enni, és minél tovább áll, annál puhább és finomabb lesz.

      Törlés
    2. Ki fogom próbálni, de csak sima finomliszttel, mert másom nincs 🙂.

      Törlés
    3. Szerintem sima finomliszttel is finom lesz, örülök hogy kipróbálod!

      Törlés
  3. Milyen jó ötlet! Nagyon tetszik, hogy te sem keseredsz el a cukrod miatt, hanem megtalálod a megfelelő helyettesítő dolgokat. Milyen nagyszerű! Mézes puszedli méz nélkül, és még az ízén se érezni. Lehet, hogy én is kipróbálom.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon köszönöm Ani! Először nagyon elkeseredtem, de aztán rájöttem hogy mindent át lehet alakítani. Ez a puszedli is finom, biztosan nem fogod megbánni ha kipróbálod. Még van pár darab, és egyre finomabb.

      Törlés