2011. január 9., vasárnap

Főzött fánk, kinyomós fánk, vagy minek is nevezzelek.


Elkezdődött a farsangi fánkszezon, már alig vártam, mert szeretem a fánkot mindenféle formában megsütve. Most erre az igen egyszerű receptre esett a választásom, mivel kb. félóra alatt elkészíthető, és feleannyi idő sem kell ahhoz hogy a tányéron csak a hűlt helye maradjon. Főzött fánk az eredeti neve, mert a tésztát meg kell főzni, vagyis pirítani egy kicsit. Kinyomós fánk nevet pedig azért kapta, mert eredetileg egy speciális kinyomóval lehetett a forró olajba nyomni. A nagymamának volt ilyen kinyomója, de az idő folyamán sajnos elkallódott, így jó ideig kanállal szaggattam az olajba. A mostanában kapható kekszkinyomókhoz van olyan csillagforma mellyel, szép kis fánkokat lehet kinyomni, de én most mégis az egyszerűbb, kanalas változatot választottam. Persze ettől csakis a fánk formája lett más, mert az ízén ez semmit nem változtatott, sőt most Floriol olajban sütöttem és ettől még finomabb lett. Az olajat egyáltalán nem szívta magába, mindenkinek csakis ajánlani tudom a Floriol olajakat, akár sütéshez, akár főzéshez, mert az étel sokkal finomabb lesz tőle. Vaníliás porcukorba jól megforgatva és vörösboros-málnadzsemmel tálalva, nagyon-nagyon finom volt ez az egyszerű fánk.




15 dk liszt
2 dl víz
8 dk margarin
3 db tojás
csipet só
olaj

A vizet a margarinnal és egy csipet sóval feltenni forrni.
Ha már forr, állandó keverés mellett hozzákeverni a lisztet. Kislángon 3-4 percig kevergetve kicsit lepirítani. (ezalatt az idő alatt teljesen elválik az edény falától, de nem ég le)

Ezután levenni a tűzről, majd robotgéppel elkezdeni keverni a forró tésztát. Keverés közben egyesével hozzákeverni az egész tojásokat.(minden tojással jól elkeverni)
Végül ha már mindhárom tojás belekerült, párpercig még keverni, hogy teljesen sima állagú legyen a massza.

Egy serpenyőbe olajat hevíteni, majd egy kávéskanállal kis halmokat szaggatni bele a tésztából. (ne kerüljön bele egyszerre sok, mert sütés közben megnő a tészta) Az első adagot nagylángon sütni, majd a lángot mérsékelve sütni a többi fánkot.( az első adag sütésénél kellően felforrósodik az olaj, így a többit már csak kislángon szabad sütni, nehogy hírtelen süljenek a fánkok)

Sütés közben többször átfordítani a tésztát, hogy átsüljön és pillekönnyű legyen. (én 4-szer, 5-ször átforgatom sütés közben)
Ezalatt az idő alatt a fánkok megnőnek és szép pirosra sülnek.

Ha már szép pirosra sültek, kiszedni és papírtörlőre tenni, hogy a felesleges olajat felszívja.
Végül vaníliás cukorral összekevert porcukorba jól meghempergetni.
Tálaláskor kínálhatunk hozzá lekvárt, csorgathatunk rá csokoládét, de csak megcukrozva is nagyon finom.

Mivel nekem volt lefagyasztott málnán, így dzsemet főztem hozzá, és azzal tálaltam.

Vörösboros- málnadzsem:

20 dk málna
1,5 dl édes vörösbor
cukor (v. édesítőszer)
fahéj
narancshéj
2 cs vaníliás cukor
1 ek keményítő

A málnát a borral, a cukorral, reszelt narancshéjjal és egy pici fahéjjal feltenni főni. Felforralni, majd párpercig lassú tűzön néha megkeverve főzni.

A keményítőt egy pici vízzel simára keverni, majd állandó keverés mellett a málnához önteni.
Addig főzni még besűrűsödik, majd lezárni, kihűteni és tálaláskor a fánkra csorgatni.

12 megjegyzés:

  1. Tök mindegy mi a neve az a lényeg, hogy nagyon-nagyon finom lehet

    VálaszTörlés
  2. Szeretném nagyon a málnadzsemmel főleg!:-)

    VálaszTörlés
  3. Ez a málnadzsem valami isteni lehet!

    VálaszTörlés
  4. Bianka!
    Szerintem is mindegy mi a neve, mi nagyon szeretjük.:))

    VálaszTörlés
  5. Mónika!
    Nálunk is nagy kedvenc.:)

    VálaszTörlés
  6. Nelli!
    Biztosan ízlene neked is, a málnadzsemmel meg különösen finom!!!:)

    VálaszTörlés
  7. Családi tűzhely!
    Nagyon finom, érdemes kipróbálni. Nagyon gyorsan elkészül, és akár palacsinta, vagy rizsfelfújt mellé is isteni.:)

    VálaszTörlés
  8. Nagyon finom lett! :)
    Lenne egy kérdésem is, ha reggel akarom vinni a kész fánkokat, bekeverhetem este a tésztát?

    VálaszTörlés
  9. Melinda!
    Én még nem próbáltam úgy, így elképzelésem sincs. Viszont nem tart olyan sokáig bekeveri szerintem.
    A kisült fánkok viszont hidegen még másnap is nagyon finomak.

    VálaszTörlés