2011. november 23., szerda

Túrós-rácsos.



Egész évben elég sokat sütök, de az év utolsó két hónapja szinte csak a süteményekről szól nálunk. Ilyenkor kicsit elengedem magamat, na meg hamarosan itt vannak az ünnepek, és olyankor szinte kötelező a sütemény nagy mennyiségben való eltüntetése (persze ez elég nagy hiba:))). Ekkor előkerülnek a régi családi kedvencek, melyeket már nagyon régen nem sütöttem. Most is a receptes füzetet lapozgatva, láttam meg ezt a finom túrós-rácsost, és megállapítottam, hogy bizony már nagyon régen nem sütöttem. Így aztán nem is várakoztattam tovább a receptet, gyorsan nekiláttam a sütögetésnek. Mivel ezt a receptet a nagymamámtól örököltem meg,(Ő nagyon finom süteményeket tudott sütni) így természetesen a tésztájába zsír került. Ez persze nem kötelező, helyette tehetünk vajat, vagy éppen margarint, de én mindig zsírral készítem, és így a tészta leírhatatlanul finom omlós lesz. Mindenkinek bátran merem ajánlani akár desszertként feltálalva, de egy kiadós leves mellé is kínálhatjuk második fogásként.






Tészta hozzávalói 22 x 32 cm-es tepsihez:

35 dkg liszt
18 dkg zsír (v. 25 dkg vaj)
10 dkg porcukor
1 tojás
1/2 cs sütőpor
csipet só


A lisztet egy tálba tenni, majd hozzákeverni a csipet sót, és a sütőport. Ezután hozzáadni a zsírt (v. vajat) majd kézzel elkezdeni összemorzsolni. Amikor már kellően morzsalékos hozzákeverni a cukrot, majd a közepébe mélyedést csinálni és beleütni a tojást, majd gyors mozdulatokkal összegyúrni a tésztát. Ezután 1/3 részt lecsípni belőle és mindkét tésztát gombóccá formálni. Végül külön-külön fóliába csomagolni, majd 30 percre a hűtőbe tenni, pihentetni.
Közben ellehet készíteni a tölteléket.


Töltelék hozzávalói:

50 dkg túró
16 dkg tejföl
15 dkg porcukor
1 cs vaníliás pudingpor
2 tojás
2 cs vaníliás cukor
reszelt citromhéj

Tetejére sárgabaracklekvár.


A túrót egy tálba tenni, majd villával összetörni. Ezután hozzáadni a cukrot, a tejfölt, a vaníliás cukrot, az egész tojásokat, majd belereszelni a citromhéjat és kézi habverővel jól kikeverni. 
Végül belekeverni a vaníliás pudingport is.

A 2/3 rész tésztát kivenni a hűtőből, majd tepsi méretűre nyújtani, és belehelyezni a sütőpapírral kibélelt tepsibe. (én a sütőpapíron nyújtom ki, és a papírral együtt emelem bele a tepsibe)
Ezután a tészta tetejére önteni az előzőleg jól kikevert túrós masszát.

Az 1/3 rész tésztát is kivenni a hűtőből, majd lisztezett felületen vékonyra kinyújtani és derelyevágóval rácsokat vágni belőle.
Ezután a felvágott tésztával, berácsozni a túrós-massza tetejét. 

Előmelegített sütőbe helyezni a tepsit, majd közepes hőmérsékleten 30-35 perc alatt szép aranybarnára sütni. 
Ekkor kivenni a sütőből és a rácsközökbe egy teáskanálnyi sárgabaracklekvárt tenni. Ezután visszatenni még kb. 5 percre a sütőbe, hogy a lekvár kicsit rásüljön a túrós töltelékre.

A sütőből kivéve a tepsiben hagyni teljesen kihűlni, majd a tetejét porcukorral megszórni, és ízlés szerint felszeletelni.

22 megjegyzés:

  1. Guszta, nagyon finom lehet! Nekem is van pár olyan régi anyukámtól örökölt receptem amibe szintén zsír kell és nagyon finomak !

    VálaszTörlés
  2. Fincsi :) Én is sok mindent zsírral sütök, a hagyományt nem kell feltétlenül megújítani,nem tesz rosszat a sütinek :) Csak néhány zsír ellenes lelket tör össze :)

    VálaszTörlés
  3. Jajj Gizike már megint kínzol! Ismét a túró... Amíg Magyarországon éltünk nem is gondoltam, hogy nekem ennyire tud hiányozni a túró. Kénytelen leszek házi tejet szerezni, és csinálni túrót addig borzolod itt az idegeimet :D Gyönyörűségesek a sütijeid...

    VálaszTörlés
  4. Már a látványtól is híztam! Csodás. :)

    VálaszTörlés
  5. Megint egy csodás recept, de jó lenne most beleharapni:)

    VálaszTörlés
  6. Sajnos Tündinek igaza van, nagyon tud hiányozni a túró:) A sütid nagyon guszta, most egy kis kocka is jó lenne:)

    VálaszTörlés
  7. Nagyon finom lehetett! Szép a töltelék színe! Megint egy csábító süti, Tőled...:o)))

    VálaszTörlés
  8. A finom sütemény!
    Üdvözlet és csók!

    VálaszTörlés
  9. Nagyon guszta lett Gizus,fincsi sütemény az tuti%!:-)

    VálaszTörlés
  10. Éva!
    Köszi, és valóban nagyon finom!! A zsírtól sokkal omlósabb a tészta, csak hajlamos vagyok megfeledkezni róla.:)) lassan előszedegetem a régi recepteket, Te is kapd elő őket, és majd cserélgetünk receptet.:)

    VálaszTörlés
  11. Vikvi!
    Köszi!! Akit összetör, az ne olvassa, és főként ne süsse meg.:))))

    VálaszTörlés
  12. Tündi!
    Nagyon köszönöm!! Anyukám mindig saját maga csinálta a túró, és nagyon szerettem. Egyszerű folyamat, ha tudsz házi tejet venni, csakis biztatni tudlak, hogy Te is próbálkozzál meg vele.

    VálaszTörlés
  13. Petra!
    Köszönöm!!Sajnos én is híztam tőle, igaz én faltam befelé rendesen.:)

    VálaszTörlés
  14. Kati!
    Köszönöm!! ÓÓÓÓ, bárcsak ilyen egyszerű lenne, akkor mindenkinek tettem volna fel egy szeletet.:)

    VálaszTörlés
  15. trollanyu!
    Köszönöm, és szívesen küldenék akár egy tepsivel is. Házi tejet sem lehet felétek kapni??? Mert abból nagyon finom túrót lehet házilag készíteni.

    VálaszTörlés
  16. IllésKrisz...!
    Nagyon köszönöm!! Szerintem a pudingportól, meg a tojástól ilyen szép a színe.:)

    VálaszTörlés
  17. Vicuska!
    Nagyon köszönöm!!:)

    VálaszTörlés
  18. Sajnos nekem semmit nem nőtt a sütőbe olyan mint amikor beraktam

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves maya51! Erre sajnos nem tudom a választ, hogy miért nem nőtt semmit sütés közben. Tettél sütőport a tésztába? Még a túrós rétegnek is meg kell kissé emelkednie sütés közbe. Elég meleg volt a sütő? Nagyon sajnálom, hogy nem sikerült olyanra, mint szeretted volna.

      (egy ismerősöm, aki még csak most kezd kacérkodni a sütéssel, háromszor sütötte meg egymás után, és minden alkalommal remekül sikerült neki)

      Törlés