2014. augusztus 17., vasárnap

Áfonyás túrótorta.




Hétvégére mindenképpen egy nagyon krémes, csokoládés süteményt szerettem volna sütni. Bevásárlás közben, a zöldségesnél rám mosolygott egy doboz áfonya, és nem volt szívem otthagyni. A hűtőben pedig várakozott egy doboz ricotta, így aztán szép lassan össze is állt a fejemben ez a torta, már csak hozzá kellett látni az elkészítéséhez. A piskótatésztába kevertem két evőkanál pörkölt mákot, melytől nem csak mutatós, de nagyon finom is lett. A krémbe én ricottát tettem, de ízlés szerint túróval is készíthetjük. Mivel az áfonyás-ricottás krémbe zselatin is került, így már tegnap este összeállítottam a tortát, majd a hűtőben várakozott a sorára. Nemsokkal ebéd előtt aztán nyakon öntöttem a csokoládékrémmel, majd irány ismét a hűtő. Végül pedig közvetlenül tálalás előtt vettem ki, és szeleteltem fel. A színe az áfonyától lehet kissé bizarrnak tűnik, na de az íze..........







Tészta hozzávalói (gáztepsihez):


4 db tojás
12,5 dkg porcukor
10 dkg liszt
1-2 ek mák (egész)
2 ek forró víz
1 tk vaníliaaroma


Az egész mákszemeket állandó keverés mellett, pár pillanat alatt pörköljük illatosra, majd öntsük ki egy tányérba, és hűtsük ki egészen.

Tegyük bele egy keverőtálba a porcukrot, majd adjuk hozzá az egész tojásokat, és kezdjük el robotgéppel  habosra keverni. Addig keverjük, hogy legalább háromszorosára nőjön. 

Ekkor állandó keverés mellett, adjuk hozzá a vaníliaaromát, az előzőleg megpörkölt, és kihűtött mákot, és kanalanként a forró vizet, majd keverjük még 1-2 percig.
A lisztet szitáljuk a tojásos keverékhez, és keverőlapáttal keverjük óvatosan össze. (SÜTŐPOR NEM KELL BELE!!!)

Egy gáztepsit béleljünk ki sütőpapírral, majd kanalazzuk rá a masszát, és egyenletesen simítsuk el. 
Helyezzük be előmelegített sütőbe, majd közepes hőmérsékleten süssük 10-15 perc alatt készre. (én légkeverésnél 150 fokon, 12 percig sütöttem)

A sütőből kivéve borítsuk rá a tésztát egy liszttel vékonyan megszórt sütőpapírra. Ezután óvatosan húzzuk le a forró tésztáról a sütőpapírt, majd takarjuk le egy nyirkos konyharuhával. (a bevizesített konyharuhát alaposan csavarjuk ki, hogy éppen csak nyirkos legyen)

Letakarva hagyjuk a tésztát teljesen kihűlni, majd vegyük le a konyharuhát. Ezután vágjunk a tésztából két akkora kört, hogy beleférjen egy 22 cm-es tortaformába. (a tészta nem fogja magába szívni a konyharuhából a nedvességet!!!)






Áfonyás-túrós töltelék hozzávalói:

25 dkg ricotta (v. túró)
15 dkg áfonya
1 ek barna cukor
porcukor (ízlés szerint)
2 cs vaníliás cukor
1 citrom reszelt héja
1/2 citrom leve
2 dl habtejszín (v. Hulala)
10 g porzselatin
0,5 dl víz


Az áfonyát tegyük bele egy tányérba, majd szórjuk meg a barna cukorral. Ezután tegyük be a mikróba, majd 2-3 perc alatt pároljuk meg, majd hűtsük ki egészen. (közben egyszer óvatosan keverjük össze)

A ricottát keverjük simára a vaníliás cukorral, ízlés szerint porcukorral, a citrom lével, és a reszelt citromhéjjal. 

Ezután öntsük hozzá a teljesen kihűlt áfonyát, majd szintén keverjük össze. (én néhány szem áfonyát villával összenyomkodtam, úgy kevertem hozzá)

A vizet forraljuk fel, majd vegyük le a tűzről, és állandó keverés mellett öntsük hozzá a porzselatint. Ezután addig keverjük, még a zselatin teljesen feloldódik, és már éppen csak langyos.

Az előzőleg összekevert áfonyás-ricottához öntsük hozzá a kihűlt zselatint, majd keverjük alaposan össze.

A habtejszínt (v. Hulalát) verjük fel kemény habbá, majd apránként szintén keverjük hozzá az áfonyás krémhez.

Helyezzük bele az egyik tésztalapot a tortaformába, majd öntsük rá az áfonyás-ricottás krémet. Ezután helyezzük rá a másik tortalapot, majd tenyérrel óvatosan nyomkodjuk le egy kicsit. Végül tegyük be a hűtőbe pár órára hogy a krém teljesen megdermedjen. (én egész éjszakára a hűtőben hagytam)







Csokoládés ganache bevonó hozzávalói:

12,5 dkg csokoládé (60 %-os)
1,5 dl habtejszín (v. Hulala)


A csokoládét tördeljük bele egy fém tálba, majd öntsük hozzá a tejszínt.

Ezután gőzfürdő fölött, állandó keverés mellett, olvasszuk fel hogy szép sima, krémes legyen. (figyeljünk rá hogy a tál ne érjen bele a gőzölgő vízbe)

Amikor a csokoládé és a tejszín már szépen összeolvadt, vegyük le a gőzről, és kevergetve hűtsük 1-2 percig.

Ezután vegyük ki a tortát a hűtőből, helyezzük rá egy tortatálra és öntsük a tetejére a csokoládékrémet., majd ízlés szerint simítsuk el. Ezután tegyük vissza a hűtőbe, hogy a csokoládé a tetején teljesen megdermedjen.

Tálalás előtt vegyük ki a tortát a hűtőből, majd éles késsel, ízlés szerint szeleteljük fel, és úgy kínáljuk.


3 megjegyzés:

  1. Fantasutikusan szép is, finom is lehet!

    VálaszTörlés
  2. Mennyeien néz ki! Az a csoki a tetején... :)

    VálaszTörlés
  3. Gizi mégegyszer köszönöm a receptet! elkészítettem és sok dícséretet kaptam érte.
    Fele téged illet! :)

    VálaszTörlés