2015. január 22., csütörtök

Rozskenyér.




A bevásárláskor a lisztes polc felé vettem az irányt, mivel kezdet kifogyni a lisztkészlet itthon. Mostanában már kizárólag csak Nagyi titka lisztet veszek, melyből több félét is kipróbáltam már. Éppen a lisztes zacskókat pakoltam a kosárba amikor rápillantottam a rozslisztre, így aztán abból is vettem. Jó ideje készülök már rozskenyeret sütni, de eddig még elmaradt. Igaz nem csak rozskenyeret, de fehér kenyeret sem sütök, sőt évente 2-3 alkalomnál többször még csak nem is eszek. Elkezdtem egy egyszerű rozskenyér receptet keresni, amikor is olyan szerencsém volt, hogy Hajnalka a Mókuslekvár.hu oldalon éppen akkor posztolta ezt az egyszerű, és remek receptet. Rögtön le is csaptam rá mivel úgy gondoltam, hogy minden hozzávaló van itthon. Meglepetés akkor ért, amikor a polcon hiába kutakodtam a fél csomag teljes kiőrlésű liszt után, mert sehol nem találtam. (aztán eszembe jutott, hogy kenyeret sütöttem már régebben belőle) Így nem volt más választásom, mint a teljes kiőrlésű helyett, Nagyi titka kenyérliszttel kevertem össze a rozslisztet. Kicsit aggódtam, hogy vajon milyen lesz a kenyér, de kár volt, mert nagyon, de nagyon finom. A héja ropogós, a bélezete pedig könnyű és finom. Egyszerűen nem győztem kivárni hogy teljesen kihűljön, (ez lehet a szeleteken is látszik) és megkóstolhassam. Kacsazsírral, paradicsommal és paprikával abbahagyhatatlan.....







 Hozzávalók a kovászhoz:

10 dkg világos rozsliszt
10 dkg kenyérliszt (Nagyi titka)
10 gramm élesztő
2 dl víz


A sütést megelőző este készítsük el a kovászt.

A kétféle lisztet keverjük össze, majd morzsoljuk hozzá az élesztőt. Ezután öntsük hozzá a vizet, (én éppen csak langyos vizet öntöttem hozzá) majd fakanállal keverjük alaposan össze. 

Takarjuk le a tálat egy konyharuhával, majd hagyjuk szobahőmérsékleten reggelig.







Hozzávalók a kenyérhez:

az előző este előkészített kovász
5 dkg kenyérliszt (Nagyi titka)
25 dkg világos rozsliszt
1 ek sikér
10 gramm élesztő
3 kk só
1 ek olívaolaj
2 dl langyos víz


Keverjük össze a kétféle lisztet, a sikért, és a sót, majd adjuk hozzá a kovászhoz. (én a sikért kihagytam belőle)

A langyos vízbe morzsoljuk bele az élesztőt, majd keverjük össze. Ezután öntsük hozzá a kovászos liszthez,  majd adjuk hozzá az olajat is. 

Szintén fakanállal keverjük alaposan össze. (mindenképpen kanállal keverjük össze, mert a massza nagyon ragad!!!)

Ezután borítsuk ki alaposan lisztezett felületre, majd sodorjuk hosszúkás kenyérformára. (ha szükséges közben szórjuk meg liszttel, hogy ne ragadjon)

Egy 25x10x7 cm-es sütőformát béleljünk ki sütőpapírral, majd helyezzük bele a megformázott kenyeret. Ezután konyharuhával letakarva, langyos helyen kelesszük 1-1,5 fél órát. (én kicsivel több mint 1 órán át kelesztettem)

Amikor a kenyér megkelt, egy éles késsel vágjuk be a tetejét, majd alaposan permetezzük meg vízzel. 

Helyezzük be előmelegített sütőbe, majd 220 fokon süssük 20 percig. Ezután vegyük lejjebb 200 fokra és süssük még 30 percig. (én légkeverésnél 160 fokon sütöttem 50 percig)

A sütőből kivéve helyezzük rácsra, és hűtsük ki egészen.






Várjuk meg hogy a kenyér teljesen kihűljön és csak akkor vágjuk fel. Én kacsazsírral megkenve ettem, és nagyon, de nagyon finom volt.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése