2011. szeptember 7., szerda

Árpagyöngy (gersli) rizottó.




Tegnap a bevásárlásnál megakadt a szemem az árpagyöngyön. Emlékeztem rá, hogy gyerekként sokszor készített az anyukám belőle különböző ételeket. Legjobban a székelykáposzta maradt meg az emlékeimben. Gondoltam veszek egy csomaggal, és legközelebb én is ezt teszem majd bele a káposztába rizs helyett. Aztán kicsit keresgéltem a neten, és találtam  többféle, különböző receptet. Végül  úgy döntöttem, hogy ma rizottót készítek az árpagyöngyből. Több receptet is áttanulmányoztam, volt közöttük zöldséges, gombás, és húsos változat is. Végül aztán lassan összeállt a saját ízlésemnek megfelelő recept. Nagyon finomra sikerült, és mondhatom igencsak laktató ebéd került a tányérunkba. Mindenkinek bátran merem ajánlani az elkészítését.




Hozzávalók 2 személy részére:

20 dkg árpagyöngy
1 l zöldségalaplé
1 dl fehérbor
1 nagy vöröshagyma
1 nagy sárgarépa
1 nagy paszternák (v. zöldség)
15 dkg bacon
15 dkg sajt
olívaolaj
színes bors

Az árpagyöngyöt folyóvíz alatt megmosni, majd lecsepegtetni.
Egy serpenyőbe olívaolajat hevíteni, majd hozzáadni a lecsepegtetett árpagyöngyöt és pár percig kevergetve pirítani. 

Ezután felönteni a borral és addig kevergetni, még az árpagyöngy teljesen felszívja.
Végül hozzáönteni a zöldségalaplé felét, majd ízlés szerint sózni, megszórni színes borssal, és kiforralni. 

Amikor már felforrt, a lángot mérsékelni, majd lefedve, néha megkevergetve, addig párolni még teljesen felszívja az alaplevet.(én lángelosztót is tettem alá)
Közben előlehet készíteni a zöldségeket és a bacont.

A sárgarépát és a paszternákot megtisztítani, majd kisebb, vékony darabokra felszeletelni.
A bacont felkockázni, a vöröshagymát megpucolni és félbevágva felszeletelni.

Egy serpenyőbe beletenni a felkockázott bacont és kevergetve zsírjára sütni. Ezután kiszedni egy tányérba és félretenni.

A visszamaradt zsírba, beletenni a felszeletelt vöröshagymát és üvegesre párolni, majd szintén kiszedni és félretenni.

A maradék zsírba beletenni a vékonyra felszeletelt sárgarépát és a paszternákot, majd kevergetve pár percig párolni. Ezután felönteni a maradék zöldségalaplével, jól összekeverni, felforralni, majd a párolódó árpagyöngyhöz önteni.(ezalatt az idő alatt az árpagyöngy már teljesen felszívja az előzőleg ráöntött alaplevet)

Jól összekeverni, majd lefedve, néha megkeverve tovább párolni. Ha már az alaplevet teljesen felszívta és megpuhult, akkor óvatosan hozzákeverni a megpárolt vöröshagymát és a kisütött bacont.
Végül belereszelni a sajtot, és így is óvatosan összekeverni.

Tálaláskor a tetejét megszórni apróra vágott petrezselyemzölddel és reszelt sajttal.

12 megjegyzés:

  1. Nagyon jól néz ki, guszta ! Szeretem a gerslit,biztos nagyon finom lett ezzel a sok zöldséggel meg egyéb finomságokkal !

    VálaszTörlés
  2. Én még sosem ettem gerslit, de sok blogon találkoztam vele, nagyon finomat készítettél te belőle.

    VálaszTörlés
  3. Gerslit a káposztába szoktam tenni, néha...Így még nem ettem, de biztos vagyok benne, hogy ízlene! Jól néz ki! Szuper a fotód!

    VálaszTörlés
  4. Finom. A fotó is gyönyörű. :)))

    VálaszTörlés
  5. Gerslit én is káposztába szoktam tenni, sokkal egészségesebb, mint a rizs. Nagyon szép fotót is készítettél. Olyan étvágygerjesztő. Ha maradt egy kicsi, holnapra vinnék ebédre :)

    VálaszTörlés
  6. Éva!
    Köszönöm!! Én már nagyon régen ettem, ezért is vettem meg gyorsan. Valóban nagyon finom volt, érdemes kipróbálni.:)

    VálaszTörlés
  7. Kati!
    Én is azért figyeltem fel rá a boltba, mert több helyen láttam. Gyerekként,sokszor készült vele étel. Érdemes kipróbálnod, ha sikerül beszerezned.:)

    VálaszTörlés
  8. Illéskrisz....!
    Köszönöm, a te segítségeddel, nagynehezen sikerült megoldanom a képek nagyítását. Mi is legtöbbször székelykáposztába tettük, de így zöldségekkel is nagyon finom lett.:)

    VálaszTörlés
  9. Viki!
    Jövőhéten én is káposztába fogom belefőzni. Tudod annak idején volt hogy nem lehetett rizst kapni. Akkor anyuék még a hurkába is ezt tették rizs helyett. Igaz kicsit megkésve, de már küldöm is a kóstolót.:)

    VálaszTörlés
  10. Köszi a receptet, ma este ezzel várom a párom:)Majd elmondom milyen sikert értem el vele!!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Barbi! Csakis bizakodni tudok benne, hogy ízlett a Párodnak!!! Kíváncsian várom milyen sikered volt!!! :)

      Törlés