2019. február 6., szerda

Gluténmentes Obwarzanki (Lengyel pereckülönlegesség)




A napokban a gluténmentes recepteket tartalmazó receptkönyvet lapozgattam amikor megláttam ezt a pereckülönlegességet, és úgy döntöttem, hogy megsütöm. Természetesen a receptleírásban található Schär Mix B lisztet használtam, és igen könnyű volt vele dolgozni, a tészta remekül összeállt. Mivel olyan kelt tésztát még nem sütöttem melyet kelesztés és formázás után 1-2 percig gyöngyöző vízben kell főzni, így kicsit izgultam, hogy vajon milyen is lesz majd a tészta, de szerencsére semmi gond nem volt vele. Sütés előtt a pereceket szezámmaggal és mákkal szórtam meg, de ízlés szerint bármilyen magot (köménymagot, tökmagot, napraforgómagot...) választhatunk.







Hozzávalók kb. 10 db-hoz:

4 dkg olvasztott vaj
3 dl tej
3 dkg porcukor
1 kk só
2 db tojás
2 dkg friss élesztő

Kell még kb. 1 l víz és 1 evőkanál cukor. A szóráshoz ízlés szerint mák és szezámmag.







Az élesztőt morzsoljuk bele a langyos, cukros tejbe, majd futtassuk fel.

A lisztet keverjük össze a sóval,  majd csináljunk a közepébe egy mélyedést és öntsük bele az olvasztott vajat, adjuk hozzá az egész tojásokat, majd öntsük hozzá a felfuttatott élesztőt, és gyors mozdulatokkal gyúrjuk össze a tésztát. 

Ezután tegyük egy lisztezett kelesztő tálba, majd langyos helyen, egy óra alatt kelesszük duplájára a tésztát.

Amikor a tészta megkelt osszuk el 20 egyenlő részre, majd formázzunk belőlük kis golyókat.

Ezután a golyókat sodorjuk vékony rudakká, majd kettesével csavarjuk össze, és formázzuk gyűrűvé. (Én 28 cm hosszú rudakat sodortam a golyókból.)

Az elkészült tésztagyűrűket ezután takarjuk le konyharuhával, majd szobahőmérsékleten hagyjuk 30 percig újrakelni.

Egy edénybe öntsünk kb. egy liter vizet, adjunk hozzá 1 evőkanál cukrot, és forraljuk fel.

Amikor a víz elkezd forrni, óvatosan helyezzük bele a tésztagyűrűket, majd főzzük 1-2 percig.

Ezután óvatosan emeljük ki a tésztát a vízből, csepegtessük le, majd egymástól kicsit távolabb, helyezzük rá egy sütőpapírral kibélelt tepsire.

A tepsiben lévő tésztát ízlés szerint szórjuk meg mákkal, szezámmaggal, vagy éppen köménymaggal.

Helyezzük be előmelegített sütőbe, majd közepes hőmérsékleten süssük 25-30 perc alatt szép aranybarnára. (Én légkeverésnél 170 fokon, 25 percig sütöttem)

A sütőből kivéve helyezzük a pereceket egy rácsra, és hűtsük ki teljesen.






Az elkészült perecet kínálhatjuk reggelire vagy éppen vacsorára, pl. vajjal megkenve, egy-egy szelet szalámival, vagy éppen egy bögre finom kakaóval.


1 adag tápanyagtartalma:

Energia: 250 kcal

Fehérje: 9 g

Zsír: 6 g

Szénhidrát: 40 g



2 megjegyzés: